Ouăle ar putea fi un aliment esențial pentru sănătatea creierului

Photo of author

By Ramona Fustos

Știai că ouăle ar putea fi un aliment esențial pentru sănătatea creierului? Un studiu publicat pe 17 aprilie în revista The Journal of Nutrition stabilește o legătură între consumul de ouă și reducerea riscului de a dezvolta boala Alzheimer. Detalii în cele ce urmează.

Ouăle ar putea fi un aliment esențial pentru sănătatea creierului

Ar fi consumul de ouă un factor important pentru sănătatea creierului? Da, dacă ne luăm după recentele studii publicate în The Journal of Nutrition pe 17 aprilie. Cercetătorii de la Universitatea din Loma Linda (Statele Unite) au dorit să evalueze legătura dintre consumul de ouă și riscul de a dezvolta boala Alzheimer. Pentru aceasta, au analizat obiceiurile alimentare ale aproximativ 40.000 de americani cu vârsta peste 65 de ani. Aceștia au trebuit să răspundă la un chestionar privind consumul de ouă în formă directă. Adică omletă, ouă fierte moi sau tari. Dar și în formă indirectă (de exemplu, în produse de patiserie). Echipa de oameni de știință a coroborat apoi aceste date cu dosarele medicale ale participanților. Pe o perioadă medie de urmărire de 15,3 ani.

Riscuri reduse pentru sănătatea creierului

În concluziile lor, cercetătorii au observat o corelație între consumul de ouă și riscul de Alzheimer. Mai precis, cu cât participanții consumau mai multe ouă, cu atât riscul scadea. De exemplu, persoanele care consumau ouă de una până la trei ori pe lună aveau un risc cu 17 % mai mic de a se îmbolnăvi. În comparație cu cele care nu consumau deloc. Pentru consumatorii frecvenți, riscul era și mai scăzut. O reducere de 20% pentru cei care le includeau în meniu de două până la patru ori pe săptămână și de până la 27% pentru cei care le consumau aproape zilnic (cel puțin de cinci ori pe săptămână).

În schimb, oamenii de știință au constatat că persoanele care nu consumă niciodată ouă prezintă un risc cu 22 % mai mare de a dezvolta această boală neurodegenerativă. „Rezultatele noastre oferă o perspectivă asupra rolului potențial neuroprotector al surselor de nutrienți din alimentele integrale, precum ouăle”, concluzionează aceștia în studiul lor.

Beneficiile ouălor

Acest studiu observațional nu poate certifica o legătură directă de cauzalitate între consumul de ouă și un risc mai mic de a dezvolta boala Alzheimer. Prin urmare, sunt necesare cercetări suplimentare pentru a confirma acest lucru, precizează cercetătorii.

Dar nu este prima dată când se face această corelație. Un studiu al Universității Tufts (Statele Unite), integrat în proiectul de cercetare Rush Memory and Aging Project, a urmărit 1.024 de persoane cu vârsta peste 81 de ani timp de aproape șapte ani. Rezultatele studiului, publicate în 2024 în revista The Journal of Nutrition, au indicat că persoanele care consumau cel puțin un ou pe săptămână prezentau un risc redus. Cu aproape 47% de a dezvolta boala Alzheimer, comparativ cu cele care consumau ouă mai rar de o dată pe lună. O altă meta-analiză publicată în The Journal of Nutrition, Health and Aging în octombrie 2025 a concluzionat că un consum moderat de ouă (aproximativ jumătate sau un ou întreg pe zi) era asociat cu performanțe cognitive mai bune. Dar și cu o reducere a declinului cognitiv sau a riscului de demență la adulți.

Ouăle sunt o sursă bogată de nutrienți

Pe baza unor studii anterioare, echipa de la Universitatea din Loma Linda afirmă că „ouăle sunt o sursă bogată de nutrienți importanți pentru sănătatea creierului”. Acestea conțin, în special, colină. Aceasta este esențială pentru memorie și funcționarea sistemului nervos –, precum și proteine bogate în triptofan (un aminoacid cheie pentru reglarea stării de spirit și a cogniției) și în DHA, un acid gras omega-3 care favorizează plasticitatea cerebrală. În plus, ouăle oferă un aport de carotenoizi. Acestea sunt molecule „asociate cu o îmbunătățire a performanțelor cognitive”, adaugă specialiștii. Fără a uita aportul lor de vitamina B12. Aceasta este esențială pentru funcția cerebrală. Dar și pentru prevenirea bolilor neurodegenerative.

În ceea ce privește sănătatea, nu există deocamdată alimente miraculoase. Iar consumul de ouă nu este suficient pentru a ne proteja de bolile cerebrale. Trebuie să acordăm prioritate altor obiceiuri mai bine studiate. O alimentație sănătoasă, un somn de calitate, practicarea unei activități fizice sau consultările medicale regulate.