Exporturile de pământuri rare din China repornesc lent: industria auto respiră, dar rămâne în alertă

Photo of author

By Alexandru Stancu

Criza globală a aprovizionării cu magneți din pământuri rare, esențiali pentru industria auto, pare să se tempereze, dar nu este nici pe departe depășită de China. După luni de incertitudine și blocaje parțiale, autoritățile chineze au început să accelereze acordarea de licențe de export, însă ritmul rămâne inegal și politicile neclare continuă să pună presiune pe lanțurile de producție din Europa și America de Nord.

Potrivit Asociației Europene a Furnizorilor din Industria Auto (CLEPA), circa 60% dintre cererile de export pentru pământuri rare au fost aprobate – o creștere semnificativă față de nivelul de 25% înregistrat la începutul lunii. Totuși, sute de licențe rămân încă blocate, în special cele care implică destinații finale în SUA sau tranzitul prin țări terțe, precum India, potrivit Reuters.

„Situația este mai bună decât acum două săptămâni, dar suntem departe de normalitate. Ne așteptăm ca producția să continue în iulie, cu unele întreruperi izolate”, a declarat Nils Poel, șeful departamentului de afaceri de piață al CLEPA.

Deși un colaps complet al producției auto a fost evitat, urgența nu a trecut. Ford a recunoscut public că a fost forțată să închidă temporar mai multe fabrici în ultimele săptămâni, din cauza lipsei de magneți. Alte companii precum Volkswagen și Stellantis au raportat o stabilizare temporară, dar subliniază că planificarea rămâne „fragilă”.

Situația tensionată a fost provocată de decizia Chinei din aprilie de a restricționa exportul a șapte tipuri de pământuri rare, ca răspuns la tarifele impuse de SUA. De atunci, exporturile chineze de magneți s-au prăbușit cu aproximativ 75%, paralizând linii de producție în Asia, Europa și America de Nord.

Deși între timp Washingtonul și Beijingul au anunțat un acord pentru accelerarea aprobărilor, niciuna dintre părți nu a prezentat clar modificările concrete aduse sistemului de licențiere. În mod public, China a susținut că va „respecta legea” în procesul de aprobare, fără a renunța însă la mecanismele birocratice opace care au generat criza inițială.

„Acum două săptămâni, industria era în panică totală. Acum, suntem la limita de avarie”, a transmis un oficial european implicat în negocieri, sub protecția anonimatului. „Beijingul pare că eliberează exact atât cât trebuie ca să nu înghețe complet producția în UE. E un joc geopolitic bine calculat.”

În SUA, autoritățile și industria par să fi obținut o ușoară victorie diplomatică. Secretarul Trezoreriei, Scott Bessent, a declarat că livrările către companiile americane cu istoric de import vor fi „grăbite”, dar nu a oferit detalii despre criterii sau termene. Între timp, firme precum Dexter Magnetic Technologies, furnizor pentru sectorul apărării, au primit doar 5 din cele 180 de licențe solicitate – toate pentru uz civil.

„Este un blocaj prelungit. Trec 45 de zile doar ca să rezolvăm hârtiile la furnizor, apoi alte 45 până se acordă licența. Asta dacă se acordă”, a spus Joe Stupfel, CEO-ul Dexter, pentru presă.

Context geopolitic și implicații strategice
Controlul aproape total al țării China asupra lanțului global de aprovizionare cu pământuri rare – materiale cruciale pentru motoarele electrice, senzori și electronice avansate – oferă Beijingului o pârghie semnificativă în confruntările comerciale cu Occidentul. Deși criza actuală a fost temporar atenuată, vulnerabilitatea structurală a industriei occidentale rămâne evidentă.

VEZI ȘI – Nunta extravagantă a lui Jeff Bezos și Lauren Sanchez în Veneția: vedetele invitate sosesc și mirii fac o cerere specială