Recenzia de Vineri: Operațiunea Monkeewrench – P. J. Tracy

Traducerea: Laura Maria Berteanu
Editura: RAO
An apariție: 2009
Nr pagini: 413
Cotație Goodreads: 4,12
Rating personal al cărții: 4/5*

Un joc în genul Criminal Case pe care un criminal în serie îl copiază în cele mai mici amănunte, câte o crimă pe zi, aruncând întregul oraş Minneapolis în teroare şi isterie mediatică. O echipă de programatori al căror trecut e învăluit în mister, nişte excentrici legaţi de anumite evenimente cumplite petrecute cu 10 ani în urmă în Atlanta. Un cuplu de bătrânei ucis într-o  biserică din orăşelul Calumet, Winsconsin.

Ce legătură există între aceste persoane şi întâmplări? De ce tipii de la Monkeewrench, firma care a creat jocul, au casele protejate cu sisteme de securitate ultraperfomante şi umblă mereu înarmaţi? Criminalul este unul dintre ei ori dimpotrivă, i-a luat în vizorul lui?

Sursa foto: pinterest.com

Detectivii Magozzi şi Rolseth se află într-o cursă contra cronometru fiindcă jocul are 25 de victime iar criminalul e foarte bun în ceea ce face, reuşind să ucidă chiar şi într-un loc public extrem de aglomerat, plin de sute de potenţiali martori care totuşi nu observă nimic. Faptul că una dintre crime a avut loc în timpul unei nunţi la care participau toate VIP-urile din oraş adaugă presiuni suplimentare.

În Winsconsin, şeriful Halloran descoperă cu stupoare că cei doi Kleinfeld nu se numeau în realitate aşa, îşi schimbaseră numele şi domiciliul de foarte multe ori, fugind, se pare, de ceva ori cineva din trecutul lor. Moartea unuia dintre subalternii săi, spulberat de o armă-capcană din casa celor doi, aduce cazul în atenţia presei.

— […] Ai văzut grămada de arme dinăuntru?
— O parte.
— Am găsit șaptesprezece până acum, și asta doar la parter. Știi cât de ciudat este asta? La urma urmei, oamenii ăștia erau bătrâni. Țineau detergenți, ochelari și un Magnum 44 în același sertar. Toată casa e plină de cărți și reviste despre supraviețuire. Și echipamentul pe care l-au folosit ca să se declanșeze arma? Tehnologia e atât de avansată că l-a speriat până și pe Harris. I-a pus pe băieți să caute în patru labe, centimetru cu centimetru – să vadă dacă mai sunt și alte fire-capcană. Oamenii ăștia sufereau grav de paranoia.

Crime bizare, personaje interesante, atmosferă tensionată, stil rapid, replicile se succed uneori cu viteza unui joc de ping pong, umor exploziv, mister deplin până la ultimele pagini, Operațiunea Monkeewrench  e un thriller pe care împătimiţii genului ar trebui să-l treacă pe lista cu cărţi de citit.

P.S.: Romanul face parte din foarte apreciata serie Monkeewrench, creată de două scriitoare reunite sub pseudonimul P. J. Tracy ( PatriciaP. J. si Tracy Lambrecht, mamă şi fiică), serie din care la noi a mai apărut şi Momeala vie dar care—surprise, surprise!—n-a mai fost continuată…În 2016, din păcate, P.J. Lambrecht a decedat însă Tracy Lambrecht continuă aventura sub același pseudonim, în 2019 apărând cea de-a 10-a carte a seriei.