În Duminica a II-a după Rusalii, după prăznuirea Tuturor Sfinților, Biserica Ortodoxă face pomenirea Soborului Sfinților Părinți Aghioriți, a tuturor cuvioșilor, ierarhilor, mărturisitorilor și mucenicilor care au strălucit întru sfințenie pe pământul binecuvântat al Muntelui Athos. Prăznuirea se face în lumina Evangheliei care ne istorisește chemarea primilor Ucenici, pentru că și sfinții aghioriți au fost pescari de oameni, prin viața lor, prin rugăciunea lor și prin apărarea dreptei credințe.
Acești părinți, numărați în sinaxare în jur de 450, dar în realitate mult mai mulți, au sfințit cu rugăciunea și sângele lor acest loc sfânt, făcând din Sfântul Munte Athos o cetate duhovnicească, o redută a Ortodoxiei și o școală a sfințeniei. Încă din epoca Sfântului Petru Athonitul și a Sfântului Atanasie Athonitul, și până în zilele noastre, au trăit în Sfântul Munte monahi care au atins înălțimile virtuții și au devenit făclii ale adevărului în Biserică.
Să pomenim, cu evlavie, pe câțiva dintre acești sfinți, așa cum sunt redați în scrierile Cuviosului Moise Aghioritul:
Veacul al XIII-lea, Apărători ai dreptei credințe
- Sfântul Ioanichie I (†1279), fost egumen al Mănăstirii Hilandar și apoi arhiepiscop al sârbilor. A păstorit turma Domnului Iisus Hristos pe temeiul sfintelor canoane, apărând credința ortodoxă împotriva unirii cu Roma propusă de Mihail al VIII-lea Paleologul.
- Cuviosul Mucenic Ioan Dohiaritul (†1275), a suferit moarte mucenicească din partea unui ucenic trădător cu cuget filopapistaș, pentru mărturisirea curată a credinței.
- Cuviosul Grigorie Dohiaritul (†1275), ucenicul său, a primit și el cununa muceniciei pentru aceeași apărare fără teamă a Ortodoxiei.
- Cuviosul Nichifor Isihastul, de origine italiană, fost catolic, a venit în Athos, s-a lepădat de rătăcire și a devenit mărturisitor al dreptei credințe. Pentru că s-a împotrivit unirii Bisericilor, a fost exilat de împăratul Mihail al VIII-lea.
- Cuviosul Mucenic Cosma (†1279/80), spânzurat de filopapistași la Karies pentru că nu a primit dogmele latine. A pătimit împreună cu mai mulți părinți: karioți, cutlumusioți, iviriți, vatopedini, zografiți și xenofonți.
Veacul al XIV-lea, Luminători ai neamurilor
- Cuviosul Gherasim Sinaitul (†1320), ucenic al Sfântului Grigorie Sinaitul, a cutreierat Grecia întărind poporul în dreapta credință.
- Iosif „cel prea ortodox” și Nicolae „mărturisitorul”, au suferit prigoane, închisori și exiluri pentru credință.
- Sfântul Nicodim, Arhiepiscopul de Peci (†1325), s-a luptat împotriva ereziilor bogomililor și a întărit Ortodoxia sârbă.
- Sfântul Daniil al II-lea (†1338), a continuat cu râvnă aceeași lucrare.
- Sfântul Teoclit, Mitropolitul Filadelfiei (†1324/26), venit din Muntele Athos, l-a mustrat cu îndrăzneală pe împărat și a fost aruncat în temniță pentru curajul său.
- Sfântul Isidor Patriarhul Constantinopolului (†1350), format în Muntele Athos, l-a susținut pe Sfântul Grigorie Palama împotriva lui Varlaam și l-a hirotonit mitropolit al Tesalonicului.
- Cuviosul Nil Erihiotul (†1355/56), aghiorit mărturisitor, a suferit multe pentru dreapta credință.
- Sfântul Grigorie Palama (†1359), mare teolog, apărător al isihasmului și al dogmei despre energiile necreate. A fost prigonit, întemnițat, exilat, dar a biruit cu harul lui Dumnezeu.
- Cuviosul Teodosie Isihastul de la Târnovo (†1362/3), întors din Muntele Athos, a ridicat un centru duhovnicesc în Bulgaria, apărând dogma împotriva ereticilor Varlaam, Achindin, adamiști, bogomili și evrei.
- Sfântul Filothei Kókkinos (†1379), patriarhul Constantinopolului, susținător al Sfântului Grigorie Palama, a întocmit Tomosul Sinodului isihast și a recunoscut oficial sfințenia Sfântului Grigorie.
Veacurile XV–XVIII, Mărturisitori în vremuri grele
- Sfântul Macarie Makrís (†1431), viețuitor la Vatoped, a fost trimis la Roma și a scris împotriva Filioque, arătând diferențele teologice dintre Ortodoxie și catolicism.
- Sfântul Nifon al II-lea (†1508), patriarh și aghiorit, în timpul șederii în Valahia a salvat Biserica de influențe papistașe.
- Cuviosul Maxim Grecul (†1556), venit din Vatoped în Rusia, a dus o luptă luminătoare împotriva superstițiilor și ereziilor.
- Sfântul Vasile de Ostrog (†1671), aghiorit, apoi episcop în Serbia, a combătut propaganda latină și uniată.
- Cuviosul Ierothei Iviritul (†1745), a înfruntat rătăcirile lui Metodie Anthrakítis și a apărat curăția dogmatică a Ortodoxiei.
Noii Mucenici Aghioriți, pecetea sângelui
Mișcarea noilor mucenici a fost o revărsare de lumină în vremuri întunecate. Au murit pentru credință:
- Pahomie Neoschitiotul (†1730)
- Constantin Rusul (†1742)
- Damaschin Thessalianul (†1771)
- Cosma Etolianul (†1779), misionar neobosit, întemeietor de școli și predicator al adevărului.
- Luca Stavronichiotul (†1802)
- Gherasim Cutlumusianoschitiotul (†1812)
- Efthimie Iviroschitiotul (†1814)
- Ghedeon Caracalianul (†1818)
- Agathanghel Esfigmenitul (†1819)
- Grigorie al V-lea, Patriarhul Constantinopolului (†1821)
- Pavel Constamonitul (†1824)
- Athanasie din Limnos (†1846)
Sfinții Colivari, păzitorii Tradiției
În veacul al XVIII-lea și începutul celui de-al XIX-lea, acești aghioriți au fost păzitori ai Tradiției:
- Paisie Velicikovski (†1794)
- Macarie Notarás (†1805)
- Nicodim Aghioritul (†1809)
- Nifon din Chios (†1809)
- Athanasie din Páros (†1813)
Apărători ai Ortodoxiei și făclii de rugăciune
Toți aceștia, prin scrieri și viață, au apărat dogma ortodoxă și au respins abaterile moderne, ereziile și înșelările vremurilor.Sfinții Aghioriți, de la întemeietori la martiri, de la mărturisitori la isihaști, sunt apărători ai Ortodoxiei și rugători neobosiți pentru lume. Să ne plecăm genunchii în fața jertfei și rugăciunii lor și să cerem: