Sfântul Nicolae Cabasila

Photo of author

By Adrian Serban

Biserica Ortodoxă îl cinstește pe Sfântul Nicolae Cabasila ca pe unul dintre marii teologi mistici ai secolului al XIV-lea, un luminător al isihasmului și al trăirii euharistice, un om al păcii, al contemplației și al slujirii neamului său. Deși nu a fost nici episcop, nici monah de mănăstire, Sfântul Nicolae Cabasila s-a înălțat la măsura sfințeniei prin viața sa curată, prin înțelepciunea duhovnicească și prin nevoința unei gândiri adânc ancorate în Taina Bisericii.

Originea și formarea spirituală

Sfântul Nicolae Cabasila s-a născut la Tesalonic, în jurul anului 1322, într-o familie de neam ales. Deși tatăl său era din neamul Chamaetos, el a preluat mai târziu numele de familie al mamei sale, Cabasila, un nume cunoscut și onorat în societatea bizantină. Încă din tinerețe, tânărul Nicolae a primit o educație solidă, atât teologică, cât și filozofică. A fost format de mari părinți spirituali ai vremii: Dorotei Vlates, mitropolit al Tesalonicului și ucenic al Sfântului Grigorie Palama, dar și de Isidor Buheiras, viitorul patriarh ecumenic, alături de care a deprins practica Rugăciunii lui Iisus Hristos.

Un rol major în formarea sa l-a avut unchiul său, Nil Cabasila, episcop și teolog înfocat al ortodoxiei, cunoscut pentru scrierile polemice împotriva latinilor. Înzestrat cu un spirit viu și o minte ageră, Nicolae și-a continuat studiile la Constantinopol, la prestigioasa Școală de Filozofie, unde s-a familiarizat cu gândirea clasică greacă, dar fără a cădea în raționalism sau în vreo îndepărtare de învățătura Bisericii. Admirator al umanismului bizantin, a reușit să îmbine armonios cultura clasică cu spiritualitatea ortodoxă, devenind un model de intelectual creștin autentic.

Activitatea publică și implicarea politică

Sfântul Nicolae Cabasila a trăit într-o perioadă agitată din istoria Bizanțului. După moartea împăratului Andronic al III-lea, Imperiul a fost măcinat de războiul civil dintre susținătorii lui Ioan al V-lea Paleologul și cei ai lui Ioan Cantacuzino. La Tesalonic, unde Cabasila se afla în acea vreme, răscoala zeloților împotriva aristocrației a adâncit criza.

Sfântul Nicolae Nicolae s-a implicat activ în căutarea păcii. A încercat medierea conflictului și, în anul 1345, a fost trimis ca ambasador la Bereea, obținând promisiuni favorabile pentru predarea pașnică a orașului. Însă, la întoarcerea sa, răscoala a degenerat în violențe. Sfântul Nicolae Cabasila a fost nevoit să se ascundă într-o fântână, scăpând cu viață. Deși simpatizant al lui Cantacuzino, a rămas la Tesalonic până în anul 1347, continuând să scrie tratate împotriva nedreptății sociale și a practicilor de îmbogățire prin uzură, arătând o preocupare constantă pentru dreptatea socială din perspectiva Evangheliei.

Când Ioan al VI-lea Cantacuzino a urcat pe tron, Nicolae a fost chemat la Constantinopol și a devenit consilierul său. A fost apropiat și de filozoful Dimitrios Kydones, cu care însă va avea ulterior diferențe de viziune teologică. Deși fusese un laic, Sfântul Nicolae Cabasila ducea o viață de castitate și se retrăgea adesea pentru rugăciune și meditație, fiind considerat un „isihast în lume”.

Apărător al isihasmului și mare teolog al Harului Dumnezeiesc

Disputa teologică dintre Sfântul Grigorie Palama și Varlaam Calabrezul, privind vederea luminii necreate și îndumnezeirea prin energiile necreate ale lui Dumnezeu, a fost un moment definitoriu pentru teologia bizantină. Sfântul Nicolae Cabasila, format în duhul isihast, a fost un apărător convins al acestei învățături. Deși nu a participat ca ierarh, el a fost prezent la sinodul din anul 1351, care a condamnat învățătura lui Akindynos și a proclamat oficial isihasmul ca doctrină a Bisericii.

Spre deosebire de prietenul său Kydones, care s-a apropiat de învățăturile teologice ale Apusului, Sfântul Nicolae Cabasila a rămas fidel Tradiției Ortodoxe. El a susținut ideea unei posibile uniri cu Biserica Romei, dar numai în condițiile păstrării nealterate a învățăturii ortodoxe.

Viața de retragere și opera teologică

După ce Ioan al VI-lea Cantacuzino a fost nevoit să abdice, iar viața politică a devenit tot mai agitată, Sfântul Nicolae s-a retras definitiv din treburile statului. Nu se știe cu certitudine dacă a fost tuns în monahism, dar izvoarele indică o viață de profundă asceză și contemplație. A locuit o perioadă în Tesalonic, dar cea mai mare parte a timpului și-a petrecut-o în mănăstirile din Constantinopol, precum Manganes, Studion și Xantopoulos. Acolo a trăit în liniște și rugăciune, dedicându-se scrisului și contemplației tainelor lui Dumnezeu.

Opera sa teologică a rămas ca o mărturie a adâncimii sale duhovnicești

Cele două lucrări fundamentale, „Tâlcuirea Dumnezeieștii Liturghii” și „Viața întru Hristos”, constituie adevărate bijuterii ale literaturii patristice târzii. În ele, Sfântul Nicolae Cabasila prezintă cu o deosebită finețe teologică modul în care omul se poate uni cu Hristos prin Sfintele Taine și prin viața eclezială.

În „Viața întru Hristos”, autorul arată că îndumnezeirea nu este un ideal abstract sau rezervat doar monahilor, ci o chemare a fiecărui creștin, realizabilă prin credință, Botez, Spovedanie, Împărtășanie și o viață de curăție trăită în comuniunea Bisericii. El accentuează rolul Sfintelor Taine în procesul de transfigurare lăuntrică a omului și vede Euharistia ca punctul culminant al unirii cu Hristos.

În „Tâlcuirea Dumnezeieștii Liturghii”, Cabasila pătrunde în adâncul mistic al Sfintei Liturghii, arătând cum fiecare gest, cuvânt și simbol liturgic participă la revelarea Împărăției lui Dumnezeu pe pământ. El pune accent pe dimensiunea trăirii și a participării conștiente la Sfânta Jertfă, chemând credincioșii să-și împlinească viața în Hristos prin primirea și trăirea harului.

Moștenirea și cinstirea sa în Biserică

Sfântul Nicolae Cabasila a adormit în pace între anii 1391 și 1397, fără să lase în urmă multe mărturii despre ultimele sale zile. A fost cunoscut și cinstit ca sfânt chiar din timpul vieții, mai ales pentru înțelepciunea, viața curată și desăvârșita sa dedicare lui Hristos. Împăratul Manuel al II-lea Paleologul îl considera un sfetnic duhovnicesc și îi cerea sfaturi în cele mai grele momente ale domniei.

Abia în timpurile recente, Biserica Ortodoxă a introdus oficial pomenirea sa în calendar, recunoscându-i locul de cinste între sfinții Părinți ai Bisericii. El este prăznuit pe 20 iunie.

Sfântul Nicolae Cabasila este o icoană vie a teologiei ortodoxe trăite în lume, un isihast fără a fi monah, un umanist fără a fi secularizat, un teolog profund și mistic, fără a cădea în abstracții

El a arătat prin viața și opera sa că sfințenia este posibilă și în mijlocul lumii, că participarea la Harul lui Hristos prin Tainele Bisericii este drumul firesc al fiecărui creștin și că unirea cu Hristos este scopul ultim al existenței noastre.

Prin el, înțelegem că Ortodoxia nu este doar o dogmă, ci o viață, o respirație a sufletului în Duhul Sfânt, o trăire liturgică și comunitară care transfigurează omul din lăuntru și îl conduce la asemănarea cu Dumnezeu. Sfântul Nicolae Cabasila rămâne pentru noi un model luminos de sfințenie „laică”, o punte între teologia înaltă și viața de zi cu zi, între mistică și rațiune, între Hristos și omul contemporan.

Condacul Sfântului Nicolae Cabasila

Glasul 2

Cu dumnezeiescul cuvânt săvârșindu-ți viața și vestit în înțelepciune, har și putere a cuvântului făcându-te, învățător al vieții în Hristos te-ai arătat, de aceea te lăudăm pe tine, Nicolae.

Troparul Sfântului Nicolae Cabasila

Glasul 4

Fiind părtaș veseliei cel veșnice, roagă-te totdeauna pentru noi, cei ce te cinstim pe tine, fericite Nicolae, ca să fim izbăviți de ispite, și de primejdii, și de toată strâmtorarea, și de neputințe cumplite, și să ne umplem de luminarea cea dumnezeiască noi, cei ce alergăm la fierbinte ocrotirea ta.

Sfinte Nicolae Cabasila, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi, păcătoșii!