În fiecare an, la data de 17 octombrie, Biserica Ortodoxă prăznuiește cu evlavie pomenirea Sfântului Proroc Osea, primul dintre cei doisprezece proroci „mici” ai Vechiului Testament, dar mare prin lucrarea și înțelepciunea sa.
Sfântul Osea a fost un bărbat temător de Dumnezeu, din seminția lui Isahar, fiu al lui Beeri (sau Veriin), născut în localitatea Valemot, în Israelul de Nord. A trăit și a prorocit cu mai bine de opt sute de ani înainte de Nașterea Mântuitorului Hristos, pe vremea când poporul lui Dumnezeu căzuse în idolatrie și neascultare, uitând legământul cel sfânt încheiat cu Domnul.
Numele său, Osea, se tâlcuiește „mântuitor”, „păzitor” sau „umbritor”, și nu este întâmplător: viața și cuvintele sale au fost o umbră profetică a lucrării mântuitoare a Domnului Iisus Hristos.
Vremea și viața Sfântului Proroc Osea
Sfântul Osea a trăit într-o epocă de mari frământări pentru poporul lui Israel. După moartea regelui Solomon, împărăția se împărțise în două: regatul de nord, numit Israel, și cel de sud, numit Iuda. În nord domnea o închinare amestecată, în care poporul părăsise adesea credința strămoșească pentru idoli păgâni. În această vreme de rătăcire, Dumnezeu l-a ridicat pe Osea ca proroc, pentru a mustra, a îndemna și a întoarce inimile oamenilor către adevăr.
El a prorocit vreme de aproape treizeci de ani, în timpul a patru regi: Ozia, Iotam, Ahaz și Iezechia. A fost martor al decăderii morale a poporului, dar și al primei mari pedepse trimise de Dumnezeu: căderea Samariei și robia asiriană, petrecută în anul 721 î.Hr.
Plin de Duhul Sfânt, Osea nu s-a temut să spună adevărul, chiar dacă glasul său era adesea întâmpinat cu împotrivire. El a vorbit nu doar despre păcatele vremii sale, ci și despre venirea lui Mesia, despre învierea morților, despre milostivirea lui Dumnezeu și despre restaurarea finală a poporului care se va pocăi.
Cartea Prorocului Osea, glasul iubirii și al dreptății divine
Cuvintele Sfântului Osea s-au păstrat în Cartea Prorociei sale, cuprinzând paisprezece capitole pline de profunzime și putere duhovnicească. Această carte este una dintre cele mai tulburătoare scrieri din Vechiul Testament, pentru că în ea Dumnezeu Se descoperă nu doar ca Judecător, ci și ca Părinte plin de dragoste, Care pedepsește pentru a vindeca, și ceartă pentru a aduce pocăință.
Sfântul Osea este primul proroc care înfățișează legământul dintre Dumnezeu și poporul Său în chipul unei legături de iubire, asemenea unirii dintre bărbat și femeie. Așa cum un soț credincios suferă din pricina necredincioșiei soției sale, tot astfel Dumnezeu suferă pentru trădarea poporului Său, care a părăsit iubirea adevărată și s-a închinat idolilor.
Prin această imagine puternică, prorocul arată adâncimea durerii divine: nu o mânie rece, ci o durere a iubirii rănite. Și totuși, în cuvintele lui Osea răsună și speranța: Dumnezeu nu leapădă pentru totdeauna pe cel păcătos, ci îl pedepsește ca să-l aducă la pocăință și îl primește iarăși cu milostivire.
Cuvintele prorocului rămân vii și astăzi:
„Că milă voiesc, iar nu jertfă, şi cunoaşterea lui Dumnezeu mai mult decât arderile de tot.” (Osea 6, 6).
Aceste cuvinte, reluate mai târziu de Mântuitorul Iisus Hristos în Evanghelie, arată esența credinței adevărate: iubirea milostivă este mai mare decât orice jertfă formală.
Mustrarea păcatului și chemarea la pocăință
Osea nu a fost doar un vestitor al iubirii, ci și un proroc al dreptății. El a mustrat fără teamă nedreptatea, violența, lăcomia și desfrâul care bântuiau în Israel. A arătat că toate acestea sunt rodul uitării lui Dumnezeu și al despărțirii de legea Sa.
El spunea poporului:
„Ascultaţi cuvântul Domnului, voi, copii ai lui Israel, că Domnul stă la judecată cu locuitorii pământului,” (Osea 4, 1).
Prorocul arată limpede că toate necazurile: foametea, războaiele, robia, nu vin întâmplător, ci sunt urmarea firească a păcatului. Însă, în același timp, el aduce și un cuvânt de nădejde: dacă poporul se va întoarce cu inimă smerită, Dumnezeu îi va reda binecuvântarea Sa:
„«Veniţi să ne întoarcem către Domnul, căci numai El, după ce ne-a rănit, ne tămăduieşte, iar după ce ne-a bătut, ne leagă rănile noastre.” (Osea 6, 1).
Prin aceste cuvinte, Osea vestește adevărul mântuirii: chiar și atunci când omul cade, harul lui Dumnezeu este gata să-l ridice, dacă se pocăiește sincer.
Prefigurarea venirii Domnului Iisus Hristos
Sfântul Osea este unul dintre prorocii care au vestit cu cea mai mare claritate venirea lui Mesia și taina Învierii. În capitolul al șaselea al cărții sale, el spune:
„Şi după două zile din nou ne va da viaţă, iar în ziua a treia ne va ridica iarăşi şi vom trăi în faţa Lui.” (Osea 6, 2).
Această prorocie este o umbră a Învierii Domnului Iisus Hristos, Care a biruit moartea „a treia zi după Scripturi”. Tot prin el, Dumnezeu a vestit că Fiul Său va fi chemat din Egipt:
„Când Israel era tânăr, Eu îl iubeam, şi din Egipt am chemat pe fiul Meu.” (Osea 11, 1), cuvânt care s-a împlinit atunci când pruncul Iisus, scăpat de prigonirea lui Irod, s-a întors din Egipt împreună cu Fecioara Maria și cu dreptul Iosif.
Astfel, Sfântul Osea se arată ca un proroc al mântuirii, care leagă Vechiul și Noul Testament prin mărturia despre Domnul Iisus Hristos.
Dreptate și milă, inima învățăturii sale
În învățăturile sale, prorocul arată echilibrul desăvârșit dintre dreptatea și mila lui Dumnezeu. El nu este un Dumnezeu aspru, ci Tatăl iubirii, care suferă pentru păcatele copiilor Săi:
„O, cum te voi lăsa, Efraime! Cum te voi părăsi, Israele! Cum te voi trece cu vederea ca odinioară pe Adma şi te voi face ca Ţeboimul! Inima se zvârcoleşte în Mine, mila Mă cuprinde!” (Osea 11, 8).
Prin aceste cuvinte pline de gingășie, Dumnezeu Se descoperă ca un Părinte care plânge pentru fiul risipitor. El nu caută pierzarea păcătosului, ci întoarcerea și mântuirea sa.
În același timp, prorocul arată că pocăința adevărată nu stă doar în cuvinte, ci în îndreptarea vieții:
„Semănaţi-vă fapte bune, căci numai aşa veţi secera milostivire; prefaceţi ţelina în ogoare ale cunoaşterii de Dumnezeu şi căutaţi pe Domnul, ca El să vină şi să vă îndestuleze de roade mântuitoare!” (Osea 10, 12).
Așadar, Osea ne învață că viața duhovnicească este o lucrare de curățire continuă, de înnoire a inimii, pentru a primi în ea prezența lui Dumnezeu.
Moștenirea duhovnicească a prorocului
Sfântul Proroc Osea a trăit până la adânci bătrâneți, slujind lui Dumnezeu cu credință și curăție. După ce și-a împlinit misiunea, s-a mutat cu pace la Domnul, fiind îngropat cu cinste în țara sa.
Prin viața și cuvintele lui, el a lăsat o moștenire duhovnicească neprețuită: credința în iubirea milostivă a lui Dumnezeu. De la el învățăm că păcatul nu are ultimul cuvânt, ci pocăința. Că mila este mai puternică decât mânia. Că Dumnezeu nu Se ascunde de om, ci îl caută cu dragoste, până ce-l aduce înapoi în brațele Sale.
În fiecare epocă, glasul lui Osea răsună ca o chemare la îndreptare și speranță:
„Pustie să ajungă Samaria, fiindcă s-a răzvrătit împotriva Dumnezeului ei! Să cadă în ascuţişul sabiei, pruncii ei să fie ucişi şi femeile care i-au zămislit să fie spintecate! Întoarce-te, Israele, la Domnul Dumnezeul tău, că tu te-ai poticnit din pricina fărădelegii tale! ” (Osea 14, 1-2).
Pilda și rugăciunea Sfântului Osea
Viața Sfântului Proroc Osea este o pildă vie pentru fiecare creștin. Prin cuvântul și curajul său, el ne cheamă la o credință vie, în care Dumnezeu nu este o idee, ci o Persoană iubitoare. Prin smerenia și blândețea sa, ne arată cum trebuie să certăm păcatul fără a pierde iubirea pentru păcătos.
Să-l rugăm pe Sfântul Proroc Osea să ne lumineze mintea și inima, să ne dea râvnă pentru dreptate, dar și duh de milă și de iertare.
Astfel, pomenirea Sfântului Proroc Osea nu este doar o aducere aminte istorică, ci o chemare vie la întoarcerea inimii către Dumnezeu
Cuvintele sale rămân o mărturie veșnică a faptului că iubirea și dreptatea lui Dumnezeu merg împreună: El pedepsește pentru a vindeca și iartă pentru a mântui.
Troparul Sfântului Proroc Oseea
Glasul 2
A prorocului Tău Oseea pomenire, Doamne, prăznuind, printr-însul Te rugăm, mântuieşte sufletele noastre.