Recenzia de vineri: Crimă în direct – Ben Elton

Editura: RAO
An apariție: 2006
Nr pagini: 384
Cotație Goodreads: 3,66
Rating personal al cărții: 4/5*

„O casă. Zece concurenți. Treizeci de camere video. Patruzeci de microfoane. Un supraviețuitor. Nouă săptămâni. Fără scuze. Fără scăpare. Arest la domiciliu.”

10 tineri obișnuiți, cu păcate și virtuți, cu defecte și calități, îndeajuns de frumoși, în formă, egocentrici ( unii mai mult, alții mai puțin) și mai ales naivi—chiar și cei inteligenți—având impresia că acest show le va aduce gloria, faima, recunoașterea după care tânjesc cu toții. Bineînțeles, nici premiul cel mare nu-i de lepădat… Cine nu visează să devină bogat și celebru?
Doar că unul dintre ei nu va apuca să viseze prea mult, fiind ucis în direct și la o oră de maximă audiență.

Iar cel care conduce echipa ce investighează cazul nu pare deloc persoana potrivită. Inspectorul-șef Coleridge e trecut de 50 de ani, iubește cărțile, pe Shakespeare, teatrul, deplânge americanizarea limbii engleze, îl deranjează limbajul din ce în ce mai vulgar al tinerilor, lipsa lor de credință, ambiție și idealuri. În plus, n-a văzut nici măcar un singur episod din Arest la domiciliu.

"Coleridge se întrebă dacă era singura persoană din lume care se simțea atât de depășită din punct de vedere cultural. Ori mai existau și alții ca el? Ducând o viață secretă, strecurându-se nevăzuți, temându-se să deschidă gura ca nu cumva să se dea de gol. Oameni care nu mai pricepeau reclamele, ca să nu mai vorbim de programele TV."

Dar până și fanii declarați, ca sergentul Hooper, ajung să urască toată povestea asta după ce sunt siliți să urmărească sute de ore de material filmat. Fiindcă în casa Peeping Tom—potrivit nume!—zeci de camere fixe și mobile înregistrează continuu, 24/7, chiar dacă doar o mică parte ajunge pe micile ecrane. Iar ceea ce ajunge la telespectatori nu e realitatea, totul e montat, editat, trunchiat, acțiunile și declarațiile concurenților sunt răstălmăcite grosolan, publicul e manipulat să-și îndrepte simpatia ori ura asupra unor persoane care nu-s cu nimic mai bune ori mai rele decât altele din casă.

Producătorii sunt interesați doar de rating așa că încearcă permanent să-i întărâte și să-i provoace pe concurenți; temperatura ridicată care obligă la ținute sumare ori băutura, menită să alunge inhibițiile, fiind doar două dintre metodele folosite pentru a obține ceea ce vor. În lumina necruțătoare a reflectoarelor, nimeni nu mai poate avea secrete, principii ori demnitate. Cinismul lor te revoltă și te înfioară iar incursiunea asta prin culisele/bucătăria producțiilor de acest gen îți lasă un gust amar în ciuda umorului cu care Ben Elton prezintă situația.

La prima vedere, pare un mister clasic de tipul „camera încuiată” însă autorul abordează subiectul într-un mod original: știm încă de la început că a avut loc o crimă însă numele victimei ne e dezvăluit de-abia pe la jumătatea cărții, după ce ne-am familiarizat cu personajele implicate și am făcut diverse presupuneri în legătură cu identitatea celui ucis, mai ales că unii concurenți sunt atât de antipatici încât simți că respectiva crimă ar fi perfect justificată…

Și oricum, Dead Famous (titlul original mi se pare mai bogat în semnificații) nu-i doar un roman polițist, chiar dacă din acest punct de vedere autorul a realizat un adevărat tur de forță, jonglând cu zeci de personaje credibile și reușind să păstreze atât suspansul cât și interesul cititorului până la finalul surprinzător. În egală măsură este o critică acidă la adresa producțiilor de acest gen, prezentate adesea cu nerușinare drept „experimente sociale”, a celor care le promovează, a publicului consumator de astfel de show-uri, care nu numai că acceptă să fie manipulat dar se transformă adesea într-un banc de piranha gata să sfâșie orice intră în vizorul curiozității flămânde precum și o piatră aruncată în curtea celebrităților de carton care devin faimoase doar pentru că au apărut la TV, fără a avea vreun talent anume.

Dacă romanele polițiste/mystery sunt favoritele voastre, Crimă în direct e cu siguranță de adăugat pe listă!

Big Brother USA, sezonul 9, sursa foto: variety.com

Dead Famous e, de altfel, dedicată participanților la Big Brother UK, sezonul 1 și 2 și sezonul 1 Australia, fără de care romanul n-ar fi existat…