Sâmbăta Morților – Moșii de Vară

Photo of author

By Adrian Serban

În calendarul Bisericii Ortodoxe, anumite zile sunt rânduite cu o grijă aparte pentru pomenirea celor care au trecut la cele veșnice. Dintre acestea, una dintre cele mai profunde și semnificative este Sâmbăta Morților – Moșii de Vară, care precede sărbătoarea Pogorârii Sfântului Duh – Rusaliile. Este o zi a memoriei colective, în care trecutul devine viu prin rugăciune, iar cei plecați dintre noi primesc, prin iubirea celor rămași, un sprijin nevăzut dar real.

Rădăcina teologică a Sâmbetei morților

În Biserica Ortodoxă, ziua de sâmbătă este consacrată, în mod tradițional, pomenirii morților. Această alegere nu este întâmplătoare: fiecare sâmbătă reface în chip liturgic Sâmbăta Mare, ziua în care Iisus Hristos a stat cu trupul în mormânt și cu sufletul a coborât la iad pentru a-i elibera pe cei ținuți acolo. Prin urmare, sâmbăta devine simbolul așteptării învierii, al speranței și al izbăvirii.

Două sâmbete din cursul anului liturgic sunt dedicate în mod special pomenirii generale a morților: Moșii de iarnă (înainte de Duminica Înfricoșătoarei Judecăți) și Moșii de vară (înainte de Pogorârea Duhului Sfânt). Acestea sunt cunoscute în popor drept „Moșii” pentru că în aceste zile sunt pomeniți „moșii și strămoșii noștri”, adică toate generațiile de credincioși adormiți întru Domnul.

În limba greacă, această zi se numește „Ψυχοσάββατον” – Sâmbăta sufletelor, iar în limba slavonă – „ Суббота родительская” (Subbota roditel’skaia)”, ambele subliniind caracterul liturgic și comunitar al pomenirii celor trecuți din viață.

Moșii de vară – legătura cu Rusaliile

Moșii de vară sunt așezați cu înțelepciune duhovnicească înaintea sărbătorii Cincizecimii, Pogorârea Sfântului Duh. Din punct de vedere teologic, acest moment marchează întemeierea Bisericii ca Trup viu al lui Hristos, dar și revărsarea harului asupra tuturor celor care cred, vii și adormiți deopotrivă.

Textul Penticostarului, cartea liturgică a perioadei Pascale, spune că în această zi ne rugăm pentru „toți creștinii care au adormit în credință: părinți, strămoși, bunici și străbuni, frați și prieteni, bogați și săraci, împărați și domni, pe cei de laolaltă și pe sihaștri”.

Este o zi a comuniunii extinse, în care se șterg granițele dintre vii și morți, dintre cei cunoscuți și necunoscuți, dintre cei mântuiți și cei aflați în suferință. În mod deosebit, slujbele din această zi pomenesc și pe cei care au avut parte de o moarte năprasnică: în accidente, în războaie, în catastrofe, ca o rugăciune de recuperare a celor căzuți în uitare sau în neștiința lumii.

Puterea rugăciunii pentru cei adormiți

În Vecernia de la Rusalii, una dintre cele șapte rugăciuni ale „plecării genunchilor” subliniază puterea extraordinară a Bisericii de a mijloci pentru sufletele celor plecați. Iată un fragment din a cincea rugăciune:

„Tu, Doamne, la acest praznic cu totul desăvârşit şi mântuitor ai binevoit a primi rugăciuni de mijlocire pentru cei ţinuţi în iad (…) odihneşte sufletele robilor Tăi în loc luminat, în loc cu verdeaţă, în loc de odihnă.”

Aceasta este o mărturie clară despre credința ortodoxă în faptul că rugăciunea celor vii poate atinge și schimba starea celor morți. Harul Sfântului Duh, revărsat la Cincizecime, coboară peste întreaga Biserică, văzută și nevăzută, cuprinzând în iubirea lui pe toți cei care au fost, sunt și vor fi.

Pomenirea ca responsabilitate și iubire

Moșii nu sunt o simplă tradiție. Ei sunt un act de responsabilitate spirituală, o datorie a iubirii față de cei care au trecut dincolo de pragul morții. În această zi, fiecare credincios este chemat să-i pomenească pe părinții, bunicii și străbunii săi, dar și pe toți cei „din veac adormiți”, în cadrul Sfintei Liturghii și al parastasului de la final.

Pomenirea nu este doar o formulă; este o prezență. Atunci când numele lor sunt rostite în rugăciune, cei adormiți revin în conștiința noastră, în inimile noastre, în trupul viu al Bisericii. Prin pomenire, moartea nu mai este uitare, ci legătură.

Tradiții și datini populare

În satele românești, Sâmbăta Morților – Moșii de vară este însoțită de o mulțime de obiceiuri străvechi, păstrate cu grijă și respect. Se pregătește colivă, simbol al învierii, colaci, miere, cireșe, vin, apă sau lapte cu orez. Toate acestea sunt așezate în vase de lut, numite „moșoaice”, și sunt oferite vecinilor sau celor săraci, întru pomenirea celor plecați.

În Bucovina, pomana este dusă încă de la primele ore ale dimineții, cu un ritual simplu și plin de smerenie. Nu este vorba doar de un gest de generozitate, ci de o împărtășire: ceea ce dăruim în numele celor adormiți, le aduce lor alinare, iar nouă, binecuvântare.

Învierea – nădejde și judecată

În centrul acestei pomeniri se află credința în învierea morților. Moartea nu este un sfârșit, ci o trecere. Sufletul, nemuritor, se desparte de trup doar pentru o vreme. El trăiește mai departe și așteaptă ziua când se va uni din nou cu trupul, la Învierea cea de obște.

Această credință nu este opțională; ea este fundamentală pentru viața creștină. Cine nu crede în înviere, nu are nici motiv real pentru a fugi de rău sau a lucra binele. Apostolul Pavel o spune limpede: Dacă  nu este înviere a morților, nici Hristos n-a înviat. Şi dacă Hristos n-a înviat, zadarnică este atunci propovăduirea noastră, zadarnică este şi credinţa voastră. (I Corinteni 15, 13-14).

În același timp, credința în înviere este și o sursă de mângâiere. Suferințele vieții nu sunt fără rost, iar despărțirea de cei dragi nu este definitivă. Nădejdea revederii și a vieții veșnice dă putere, curaj și sens luptei zilnice.

O zi pentru suflete

Sâmbăta Morților – Moșii de vară nu sunt doar o sărbătoare a trecutului. Ei sunt un moment viu, în care comunitatea ortodoxă își arată unitatea dincolo de timp și spațiu. Este o zi pentru suflete, ale celor adormiți, dar și ale celor vii. O zi în care Biserica își amintește că fiecare om este chemat la viață veșnică și că rugăciunea pentru ceilalți este una dintre cele mai înalte forme ale iubirii.

Așa cum spunea un înțelept al Bisericii: „Dacă vrei să iubești pe cineva cu adevărat, pomenește-l în rugăciune”. Iar Sâmbăta Morților – Moșii de vară este exact acest lucru: o zi în care iubirea nu se oprește la mormânt, ci merge mai departe, până la cer.