Prigoana crestinilor – consecința confruntării dintre lumina Evangheliei și întunericul lumii

Photo of author

By Leon Dumitru

Introducere

De-a lungul istoriei, creștinismul a fost însoțit de prigoană, de la martirii aruncați în arenele romane până la credincioșii contemporani persecutați în tăcere. De ce însă Evanghelia, care vestește iubirea, pacea și iertarea, a trezit adesea ura lumii? Răspunsul se află în însăși natura mesajului creștin: lumina Evangheliei nu poate coexista fără tensiune cu întunericul lumii. Prigoana nu este un accident istoric, ci o realitate spirituală inevitabilă, izvorâtă din întâlnirea dintre Adevărul dumnezeiesc și omul căzut.


I. Lumina și întunericul – două moduri de existență

Scriptura prezintă întreaga istorie a mântuirii ca o luptă între lumină și întuneric, între adevăr și minciună, între iubirea lui Dumnezeu și egoismul omului. În Evanghelia după Ioan, Hristos afirmă limpede:

„Lumina a venit în lume, dar oamenii au iubit mai mult întunericul decât lumina, pentru că faptele lor erau rele.” (Ioan 3:19)

Această afirmație nu descrie doar o preferință morală, ci o stare existențială. „Lumina” nu este doar o idee, ci însăși prezența lui Dumnezeu în lume. „Întunericul” nu este doar răul moral, ci viața fără Dumnezeu, existența autonomă care refuză să se supună Adevărului.

Când lumina pătrunde în lume prin Hristos, ea nu doar luminează, ci descoperă – scoate la iveală ipocrizia, idolatria și frica ascunse sub aparența binelui. De aceea, reacția lumii este adesea una de ostilitate. Lumina nu poate fi neutrală: ea ori vindecă, ori rănește ochiul bolnav.


II. Evanghelia ca provocare pentru lumea căzută

Evanghelia nu este o simplă propunere morală, ci o chemare radicală la convertire: la renunțarea la sine, la iubirea vrăjmașilor, la iertare și la smerenie. Într-o lume condusă de instincte de putere, competiție și mândrie, aceste cerințe par nebunie.

Sfântul Apostol Pavel scrie:

„Cuvântul crucii este nebunie pentru cei ce pier, dar pentru noi, cei ce ne mântuim, este puterea lui Dumnezeu.” (1 Corinteni 1:18)

Prin Cruce, Hristos a răsturnat logica lumii. Într-un sistem întemeiat pe forță, El a biruit prin jertfă; într-o lume a mândriei, El a coborât în smerenie; într-o cultură a morții, El a adus viața. Această inversare a valorilor nu putea să nu provoace reacție.

Fericitul Augustin explică în Cetatea lui Dumnezeu:

„Două iubiri au zidit două cetăți: iubirea de sine până la disprețul lui Dumnezeu – cetatea lumii; iubirea de Dumnezeu până la disprețul de sine – cetatea lui Dumnezeu.”
Acolo unde aceste două cetăți se întâlnesc, conflictul devine inevitabil.


III. Prigoana – mărturia adevărului și focul curățitor

Prigoana nu este doar o reacție a lumii, ci și o ocazie de curățire pentru credincios. Hristos nu a promis ucenicilor o viață de confort, ci o cruce:

„Dacă M-au prigonit pe Mine, și pe voi vă vor prigoni.” (Ioan 15:20)

Prin suferință, credința se lămurește asemenea aurului în foc. Prigoana separă ceea ce este autentic de ceea ce este formal; scoate la iveală puterea interioară a harului și transformă durerea în bucurie.

Sfântul Ioan Gură de Aur spunea:

„Nimic nu întărește Biserica mai mult decât prigoana; sângele martirilor este sămânța creștinilor.”

Această perspectivă paradoxală explică de ce, în istorie, Biserica a înflorit adesea tocmai acolo unde a fost persecutată. Prigoana devine astfel un semn al autenticității, nu al eșecului.


IV. Prigoana și lumea contemporană

Astăzi, formele de prigoană s-au rafinat. Nu mai este vorba doar de arene și lanțuri, ci de marginalizare culturală, ridiculizare publică, cenzură morală și presiune ideologică.
Trăim într-o epocă în care întunericul nu se mai ascunde, ci se prezintă sub forma „luminii” progresului și a libertății absolute. Într-o astfel de lume, Evanghelia rămâne la fel de provocatoare ca în primele secole: ea amintește omului că adevărata libertate nu este libertatea de a face orice, ci libertatea de a face binele.

Prigoana modernă nu se exprimă numai prin sabie si inchisoare, ci si prin izolare și dispreț, prin transformarea credinței într-o chestiune privată, tăcută, fără ecou social. Totuși, duhul lumii este același: acela care refuză lumina pentru că ea luminează prea adânc în conștiință.


V. Dimensiunea mistică – victoria iubirii asupra urii

În ultimă instanță, confruntarea dintre lumină și întuneric nu se câștigă prin forță, ci prin iubire. Creștinul nu răspunde la prigoană cu ură, ci cu rugăciune.

„Iubiți pe vrăjmașii voștri, binecuvântați pe cei ce vă blestemă.” (Matei 5:44)

Această atitudine este cea mai mare dovadă că lumina este reală: ea nu se stinge sub lovituri, ci devine mai strălucitoare.
Martirul nu urăște pe prigonitor, pentru că el știe că adevăratul dușman nu este omul, ci întunericul care-l robește. De aceea, creștinul răspunde cu compasiune, nu cu răzbunare.


Concluzie

Prigoana este o realitate dureroasă, dar și o dovadă a puterii Evangheliei. Ea arată că lumina lui Hristos continuă să strălucească într-o lume care, adesea, preferă umbrele.
Această confruntare nu este un război al urii, ci un proces de vindecare: lumina nu vine să distrugă întunericul, ci să-l transforme.

„Și lumina luminează în întuneric, și întunericul nu a cuprins-o.” (Ioan 1:5)

Atât timp cât Hristos rămâne prezent în inimile celor credincioși, prigoana nu va fi sfârșitul Bisericii, ci mijlocul prin care ea se curățește și se înnoiește. Lumina Evangheliei nu poate fi înfrântă, pentru că ea nu este o idee, ci însuși Dumnezeu – și Dumnezeu nu se lasă biruit de întuneric.