Pocăința, răspunsul omului la iubirea lui Hristos

Photo of author

By Adrian Serban

Pocăința este inima înnoirii duhovnicești și poarta mântuirii. În lumina Noului Testament, acest drum al întoarcerii către Dumnezeu este deschis tuturor celor care, recunoscându-și păcătoșenia, se apropie cu smerenie și credință de Domnul Iisus Hristos. Exemplul suprem al iubirii dumnezeiești care cheamă la pocăință se arată în însăși întruparea Mântuitorului: „Căci Dumnezeu aşa a iubit lumea, încât pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică. ” (Ioan 3, 16). Mântuirea se împlinește în iubire, iar iubirea este temelia adevăratei pocăințe.

Prin întruparea, jertfa și învierea Sa, Domnul Iisus Hristos a oferit omului posibilitatea reală de a se elibera din robia păcatului și a morții, de a-și regăsi chipul dumnezeiesc și de a se uni din nou cu Dumnezeu. Astfel, pocăința nu este doar regret pentru păcate, ci o lucrare profundă de transfigurare interioară, o renaștere din apă și din Duh. De aceea, în Noul Testament, avem numeroase exemple de oameni care, prin pocăință sinceră, s-au ridicat din păcat și au intrat în lumina Domnului Iisus Hristos.

Vameșul și fariseul, smerenia mântuitoare

Pilda vameșului și a fariseului (Luca 18, 10-14) este una dintre cele mai puternice învățături despre rugăciune și pocăință. Fariseul, împlinitor formal al Legii, se roagă cu mândrie, lăudându-se pe sine și disprețuindu-l pe aproapele. În schimb, vameșul, conștient de păcătoșenia sa, „Iar vameşul, departe stând, nu voia nici ochii să-şi ridice către cer, ci-şi bătea pieptul, zicând: Dumnezeule, fii milostiv mie, păcătosului.” (Luca 18, 13). Mântuitorul ne spune că acesta s-a coborât mai îndreptat la casa sa, arătând astfel că smerenia atrage harul lui Dumnezeu.

Sfântul Ioan Gură de Aur interpretează această parabolă spunând că fariseul a căzut din har tocmai pentru că se înălța pe sine, pe când vameșul, recunoscându-și nevrednicia, s-a înălțat prin smerenie. Pocăința vameșului este autentică, izvorâtă din durerea conștiinței și din nădejdea în mila dumnezeiască. Este modelul unei pocăințe fără rezerve, fără justificări, care se predă cu totul iubirii vindecătoare a lui Dumnezeu.

Fiul risipitor, întoarcerea deplină la Tatăl

Un alt model elocvent de pocăință este prezentat în pilda fiului risipitor (Luca 15, 11-32). Fiul cel mic cere moștenirea, o risipește în păcate și ajunge într-o stare de decădere profundă. Dar, venindu-și în fire, zice: Sculându-mă, mă voi duce la tatăl meu şi-i voi spune: Tată, am greşit la cer şi înaintea ta; (Luca 15, 18). Pocăința sa este sinceră, izvorâtă din conștiința păcatului și din dorul de întoarcere.

Această pildă subliniază iubirea nemăsurată a lui Dumnezeu față de cel ce se pocăiește. Tatăl îl așteaptă, îl vede de departe, îi aleargă înainte, îl îmbrățișează și îl restaurează în demnitatea de fiu. Pocăința fiului este răspunsul sincer al omului care a gustat amărăciunea păcatului, dar care a păstrat în inimă lumina dorului de Dumnezeu. Prin această pildă, Mântuitorul ne descoperă că niciun păcat nu este de neiertat atunci când este însoțit de întoarcere sinceră și umilință.

Maria Magdalena, iubire care biruie păcatul

Sfânta Maria Magdalena este o altă icoană vie a pocăinței. Cunoscută în tradiție ca femeie păcătoasă, ea vine în casa fariseului Simon și spală cu lacrimi picioarele Domnului, le șterge cu părul capului ei și le unge cu mir (Luca 7, 36-50). Domnul, cunoscând inima ei, rostește cuvinte tulburătoare: „De aceea îţi zic: Iertate sunt păcatele ei cele multe, căci mult a iubit. Iar cui se iartă puţin, puţin iubeşte.” (Luca 7, 47). Aici iubirea jertfelnică și recunoscătoare devine temelia unei pocăințe profunde.

Această scenă arată că atunci când inima este frântă de căință și plină de dragoste sinceră față de Domnul Iisus Hristos, păcatele sunt iertate. Lacrimile Mariei Magdalena sunt simbolul suferinței interioare, al dorinței arzătoare de curățire și al întâlnirii vindecătoare cu Mântuitorul. Viața ei se schimbă radical: din femeie păcătoasă devine mironosiță și una dintre cele mai devotate ucenice ale Domnului Iisus Hristos.

Tâlharul cel bun, pocăința de pe cruce

Un exemplu emoționant de pocăință este tâlharul cel bun, răstignit alături de Domnul Iisus Hristos pe Golgota. În ultimele clipe ale vieții, el își recunoaște păcatele, mustră pe celălalt tâlhar și mărturisește: „Şi zicea lui Iisus: Pomeneşte-mă, Doamne, când vei veni în Împărăţia Ta.” (Luca 23, 42). Această scurtă rugăciune, născută dintr-o credință puternică și o pocăință sinceră, primește o făgăduință minunată: „Şi Iisus i-a zis: Adevărat grăiesc ţie, astăzi vei fi cu Mine în rai. ” (Luca 23, 43).

Tâlharul cel bun este dovada că niciodată nu este prea târziu pentru mântuire, dacă pocăința este autentică și izvorâtă din inimă. El nu cere eliberarea de suferință, ci comuniunea cu Dumnezeu. Această atitudine arată că pocăința este mai mult decât regret, este o alegere a lui Dumnezeu în ultimele clipe, o acceptare a crucii și o rugă smerită către Domnul Vieții.

Apostolul Petru, căința izvorâtă din iubire

Un alt exemplu cutremurător este cel al Sfântului Apostol Petru, care, deși Îl neagă pe Domnul Iisus Hristos de trei ori în timpul pătimirii, plânge cu amar după ce își dă seama de greșeala sa: ,,Şi ieşind afară, Petru a plâns cu amar.” (Luca 22, 62). Lacrimile lui Petru sunt lacrimile unei inimi zdrobite de durere, dar și pline de iubire. Pocăința sa sinceră îl restaurează în har și îl face vrednic de a primi misiunea de a păstori Biserica Domnului Iisus Hristos.

Sfântul Apostol Petru este modelul celui care, deși a căzut grav, nu deznădăjduiește. El se pocăiește cu toată ființa sa și își închină viața propovăduirii Evangheliei. Prin această pocăință, el devine piatra de temelie a Bisericii, arătând că Dumnezeu nu caută oameni fără greșeală, ci inimi sincere și dornice de îndreptare.

Pocăința, lucrare a harului și a voinței omului

Toate aceste exemple ne arată că pocăința nu este un simplu act exterior, ci o lucrare interioară profundă, în care harul lui Dumnezeu întâlnește libertatea și dorința omului de a se întoarce. „Îndreptarea şi înnoirea omului este o lucrare săvârşită de om dinlăuntru şi se răsfrânge şi în afară”, spune Sfântul Teofan Zăvorâtul . Omul trebuie să conlucreze cu harul, să-și curețe inima, să se lepede de mândrie și să îmbrățișeze smerenia, rugăciunea și postul.

Sfântul Apostol Pavel însuși, din prigonitor al Bisericii, a devenit marele Apostol al neamurilor, pentru că a răspuns chemării Domnului Iisus Hristos și și-a schimbat radical viața. El mărturisește cu smerenie: „M-am răstignit împreună cu Hristos; şi nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăieşte în mine. Şi viaţa de acum, în trup, o trăiesc în credinţa în Fiul lui Dumnezeu, Care m-a iubit şi S-a dat pe Sine însuşi pentru mine.” (Galateni 2, 20). Acesta este idealul fiecărui creștin: unirea cu Domnul Iisus Hristos prin pocăință, prin credință vie și prin iubire jertfelnică.

Pocăința este poarta prin care intrăm în Împărăția lui Dumnezeu

Nu există păcat care să nu poată fi iertat, dacă este urmat de întoarcere sinceră. Modelele de pocăință din Noul Testament, precum: vameșul, fiul risipitor, Maria Magdalena, tâlharul cel bun, Apostolul Petru, sunt chemări vii și actuale la schimbarea vieții. Să ne rugăm cu cuvintele vameșului: „Dumnezeule, milostiv fii mie, păcătosul!”, să ne curățim izvorul sufletului de întinăciune, și să-L urmăm pe Domnul Iisus Hristos pe calea vieții veșnice. Numai așa vom trăi adevărata bucurie a mântuirii și vom simți în noi puterea înnoitoare a harului dumnezeiesc.