Constructorul auto japonez Nissan intenționează să reducă suplimentar peste 10.000 de locuri de muncă la nivel mondial, ceea ce va duce numărul total al concedierilor, inclusiv cele deja anunțate anterior, la aproximativ 20.000 – echivalentul a circa 15% din forța sa de muncă globală, relatează postul public japonez NHK.
Această decizie vine pe fondul dificultăților financiare majore cu care se confruntă compania. Luna trecută, Nissan a avertizat că se așteaptă la o pierdere netă record, estimată între 700 și 750 de miliarde de yeni (echivalentul a aproximativ 4,74 – 5,08 miliarde de dolari), pentru exercițiul financiar încheiat în luna martie, pierdere cauzată în mare parte de ajustări contabile negative, notează Reuters.
Rezultatele financiare anuale urmează să fie publicate marți, însă până la acest moment, reprezentanții companiei nu au oferit niciun comentariu oficial cu privire la informațiile difuzate de NHK.
Nissan Motor Co., Ltd. este unul dintre cele mai cunoscute nume din industria auto globală, o companie care a reușit să îmbine tradiția ingineriei japoneze cu ambiția inovației tehnologice. Fondată în 1933 în Yokohama, Japonia, Nissan a trecut prin multiple etape de transformare, de la un producător național modest la un actor global important, prezent în peste 190 de țări.
De la începuturi modeste la o prezență globală
Numele „Nissan” provine din abrevierea „Nihon Sangyo”, un conglomerat industrial activ în anii ’30. Compania s-a afirmat în timpul celui de-al Doilea Război Mondial prin producția de vehicule militare, iar după conflict s-a reorientat către nevoile civile. În anii ’60 și ’70, Nissan – prin marca Datsun – a început să exporte intens în SUA și Europa, cucerind piața cu modele compacte, fiabile și eficiente din punct de vedere al consumului.
Un moment decisiv pentru dezvoltarea globală a companiei a fost parteneriatul semnat cu Renault în 1999. Alianța Renault–Nissan (la care s-a alăturat ulterior și Mitsubishi) a devenit una dintre cele mai mari structuri auto din lume, cu producție comună, schimb de tehnologii și strategii de piață integrate. În ciuda avantajelor, alianța a fost și sursa unor tensiuni, mai ales după arestarea controversatului CEO Carlos Ghosn în 2018, acuzat de fraudă financiară.
Inovație și electrificare
Nissan a fost unul dintre pionierii electrificării în industria auto, lansând în 2010 modelul Nissan LEAF, primul automobil electric de serie produs pe scară largă. LEAF a devenit rapid un simbol al tranziției către mobilitatea sustenabilă, vânzând peste 500.000 de unități la nivel mondial în deceniul următor. Strategia Nissan de electrificare a fost consolidată în ultimii ani prin dezvoltarea gamei de modele e-POWER și planurile de lansare a unor platforme dedicate complet vehiculelor electrice.
De asemenea, compania a investit în tehnologii avansate de conducere autonomă și conectivitate, cum ar fi sistemul ProPILOT, un pas intermediar spre vehicule complet autonome. Inovațiile în domeniul bateriilor solide și parteneriatele pentru dezvoltarea infrastructurii de încărcare sunt alte direcții prioritare pentru Nissan.
Provocări recente și planuri de redresare
Ultimii ani au fost marcați de dificultăți majore pentru Nissan. Vânzările globale au scăzut în contextul pandemiei, crizei de semiconductori și instabilității economice internaționale. Pe lângă acestea, imaginea publică a companiei a fost afectată de scandalurile de guvernanță și de incertitudinile legate de alianța cu Renault.
În 2024 și 2025, compania a anunțat planuri ample de restructurare, inclusiv închiderea unor uzine, reducerea capacității de producție și concedieri masive. Potrivit unor surse, peste 20.000 de angajați la nivel global ar putea fi afectați de aceste măsuri. Cu toate acestea, Nissan încearcă să se repoziționeze pe piață prin lansarea unor modele-cheie, investiții în digitalizare și focus pe piețele emergente.
VEZI ȘI – Două schimbări importante în stilul de viață care pot reduce semnificativ expunerea la microplastice