Icoana ortodoxă: Fereastra către Cer

Photo of author

By Adrian Serban

Icoanele ocupă un loc central în Ortodoxie, fiind expresii vizibile ale credinței și mijloace prin care credincioșii intră în comuniune cu Dumnezeu și cu Sfinții Părinți. Totuși, există multe neînțelegeri legate de rolul icoanelor, unele persoane acuzând creștinii ortodocși de idolatrie. Sfinții Părinți și teologii ortodocși au explicat în mod foarte clar natura și scopul icoanelor, oferind o teologie profundă și solidă care justifică prezența lor în biserici și în casele credincioșilor.

Originea și dezvoltarea icoanelor

Icoanele au o tradiție îndelungată în Biserica Ortodoxă, avându-și rădăcinile în primele secole ale creștinismului. Se spune că prima icoană a fost „imaginea nefăcută de mână” a lui Hristos, imprimată pe o maramă și trimisă regelui Abgar din Edessa. De asemenea, Sfânta Veronica a păstrat pe marama sa chipul Mântuitorului.

În perioada bizantină, arta icoanelor s-a dezvoltat semnificativ, ajungând la un rafinament teologic și artistic deosebit. La Sinodul al VII-lea Ecumenic (787), Biserica a condamnat iconoclasmul (distrugerea icoanelor) și a reafirmat importanța acestora, stabilind că venerarea icoanelor este permisă și necesară, deoarece ele ne conduc la originalul reprezentat.

De ce sunt icoanele în lăcașurile de cult?

Icoanele sunt prezente în biserici pentru a ajuta credincioșii să-și îndrepte gândurile spre Dumnezeu și spre sfinți. Ele nu sunt doar obiecte decorative, ci ferestre către Cer, prin care ne conectăm spiritual cu realitatea divină. Sfântul Ioan Damaschin explică în scrierile sale că icoana nu este venerată în sine, ci prin ea se dă cinste persoanei reprezentate. Astfel, cinstirea unei icoane nu înseamnă idolatrie, ci respect și iubire față de Iisus Hristos, Maica Domnului și Sfinții Părinți.

În plus, icoanele sunt folosite în rugăciune pentru a concentra mintea și sufletul asupra prezenței divine. Ele au un rol pedagogic, ilustrând vizual evenimente biblice, viața sfinților și dogmele credinței.

Diferența dintre cinstirea icoanelor și idolatrie

O critică frecventă la adresa icoanelor vine din partea celor care le confundă cu idolii. Sfântul Ioan Damaschin explică diferența fundamentală: idolii sunt creații omenești, adorate ca zei, în timp ce icoanele sunt reprezentări vizuale care ne îndreaptă spre Dumnezeu Maica Domnului și Sfinții Părinți. Noi nu ne închinăm materiei, ci Creatorului care se reflectă în acea materie.

Mai mult, în Vechiul Testament, Dumnezeu a interzis idolatria, dar a poruncit totodată realizarea unor imagini sacre, cum ar fi heruvimii de aur de pe Chivotul Legii (Ieșirea – a doua Carte a lui Moise 25,18-22):

,,18. Apoi să faci doi heruvimi de aur; şi să-i faci ca dintr-o bucată, ca şi cum ar răsări din cele două capete ale capacului;

19. Să pui un heruvim la un capăt şi un heruvim la celălalt capăt al capacului.

20. şi heruvimii să-i faci ca şi cum ar ieşi din capac. Heruvimii aceştia să fie cu aripile întinse pe deasupra capacului, acoperind cu aripile lor capacul, iar feţele să şi le aibă unul spre altul; spre capac să fie feţele heruvimilor.

21. Apoi să pui acest capac deasupra la chivot, iar în chivot să pui legea ce îţi voi da.

22. Acolo, între cei doi heruvimi de deasupra chivotului legii, Mă voi descoperi ţie şi îţi voi grăi de toate, câte am a porunci prin tine fiilor lui Israel.”

Aceasta demonstrează că nu orice reprezentare vizuală este idolatrie, ci doar venerarea greșită a acestor imagini ca dumnezei falși.

Icoana – expresie a Întrupării lui Hristos

Un alt argument teologic foarte puternic în favoarea icoanelor este faptul că ele sunt posibile datorită Întrupării lui Iisus Hristos. Dumnezeu cel nevăzut S-a făcut om în Iisus Hristos, ceea ce înseamnă că poate fi reprezentat vizual. Sfântul Teodor Studitul afirmă: „Dacă cineva neagă icoana lui Hristos, neagă însăși întruparea Sa.” Astfel, icoanele sunt o mărturie vie a faptului că Dumnezeu S-a făcut accesibil omului.

Tipuri de icoane și simbolismul lor

Există diferite tipuri de icoane, fiecare având un rol și o semnificație specifică:

  • Icoanele Domnului Iisus Hristos – Îl arată pe Mântuitorul ca Judecător, Învățător sau Păstor. Unele icoane, precum „Pantocrator”, Îl prezintă în slava Sa divină.
  • Icoanele Maicii Domnului – Reprezintă rolul Sfintei Fecioare în mântuire. Printre cele mai cunoscute sunt „Hodighitria” (Cea care arată Calea) și „Eleusa” (Maica Domnului a Îndurării).
  • Icoanele Sfinților Părinți – Ilustrează viața celor care au urmat Domnului Iisus Hristos și au dobândit sfințenia.
  • Icoane ale evenimentelor biblice – Prezintă scene esențiale din Scriptură, precum Botezul Domnului, Schimbarea la Față sau Învierea.

Fiecare element din icoane are o semnificație profundă: culorile, gesturile, aureola, poziția Sfinților. Nimic nu este lăsat la întâmplare, ci totul este gândit pentru a transmite un mesaj spiritual.

Rolul icoanelor în viața credincioșilor

Icoanele nu sunt doar obiecte de cult din biserici, ci și parte integrantă a vieții de zi cu zi a creștinilor-ortodocși. Mulți creștini au acasă un „colț de rugăciune” unde își așază icoanele și își desfășoară rugăciunea zilnică.

Icoanele fac parte din momentele importante ale vieții: sunt prezente la Botez, Nuntă, Sfânta Spovedanie, Sfânta Împărtășanie, Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie și la Ceremonia de Înmormântare. Ele ne amintesc permanent de chemarea la sfințenie și de prezența lui Dumnezeu în viața noastră.

Icoanele nu sunt idoli, ci expresii vizibile ale credinței creștine, având un fundament teologic solid.

Ele ne ajută să ne apropiem de Dumnezeu, să ne rugăm mai profund și să ne întărim în credință. Sfântul Ioan Damaschin subliniază clar: „Cinstirea icoanei se îndreaptă către prototipul său”, ceea ce înseamnă că nu venerăm lemnul sau vopseaua, ci persoana sfântă pe care o reprezintă.

Ortodoxia păstrează și promovează icoanele nu ca simple opere de artă, ci ca mijloace autentice de comuniune cu divinul. Prin ele, credincioșii primesc inspirație, îndrumare și har, continuând tradiția sfinților părinți care le-au apărat de-a lungul veacurilor.