PREAMBUL
În Catedrala Mântuirii Neamului a fost intonat un cântec pe versurile poetului Radu Gyr, unul dintre marii poeți români care au trecut prin temnițele comuniste. Ceea ce ar fi trebuit să fie un moment de reculegere, de emoție patriotică și duhovnicească, s-a transformat într-un nou „scandal național”, declanșat de voci ostile spiritului românesc, pe care patriotismul și credința acestui neam le tulbură adânc.
Cine sunt cei care ne dau lecții de morală?
Csoma Botond, lider al grupului deputaţilor din UDMR a calificat momentul ca fiind „o prăbuşire morală”, argumentând că folosirea unui text al unui autor legionar într-un spaţiu sacru reprezintă o asociere inacceptabilă între lăcaş de cult şi trecutul ideologic al autorului.
Asta o spune un membru al unei formatiuni politice care sustine ridicarea de statui pentru lideri maghiari care au susținut regimul horthyst – un regim aliat cu Germania nazistă.
În Transilvania, există străzi și monumente dedicate unor ofițeri horthyști, fără ca UDMR să simtă „prăbușirea morală”.
Când e vorba de simbolurile proprii, se invocă „respectul pentru istorie”; când e vorba de simbolurile românești, se strigă „fascism”!!!
Nemulțumirile exprimate, par să nu fie motivate de trecutul politic al poetului, ci de conținutul anumitor versuri. Este vorba de pasaje precum:
„Avem Ardealul sfânt pământul răstignirii,
Cu tunuri sfârtecat de cel viclean”
și
„Azi iarași te-au suit vrăjmașii tăi pe cruce,
Ardeal cu trei culori împodobit,
Scriind deasupra vina ta cu sânge,
Aceea că ortodoxia ai iubit.”
Aceste versuri evocă suferința, credința și jertfa poporului român pentru păstrarea identității și a credinței ortodoxe, iar deranjul criticilor pare să provină tocmai din această dimensiune spirituală și patriotică. Este un semn clar că nu este vorba despre trecutul politic al lui Gyr ca legionar, ci despre faptul că poetul pune în lumină ortodoxia și iubirea de țară.
Astfel, reacția față de Gyr nu reflectă o preocupare reală pentru moralitate sau justiție, ci o sensibilitate selectivă: deranjează mesajul de credință și patriotism, în timp ce propriile standarde sunt aplicate cu dublu măsură.
Un alt ,,lup moralist”, Institutul „Elie Wiesel” a atras atenția asupra faptului că versurile lui Radu Gyr ar putea fi interpretate ca glorificând ideologii extremiste. În contextul unei perspective creștine ortodoxe, este util să amintim că și în tradiția iudaică există figuri venerabile care au comis greșeli grave, dar sunt considerate modele de credință și conducere.
Moise
Moise, cel ales de Dumnezeu să conducă poporul evreu din robia egipteană, a ucis un egiptean în tinerețe (Exod 2:12). Aceasta nu i-a știrbit statutul de profet sau de lider spiritual, ci a devenit parte dintr-o poveste mai amplă de pocăință, responsabilitate și chemare divină.
David
Regele David a comis adulter și a orchestrat moartea lui Urie, soțul Bathshebei (2 Samuel 11). Totuși, David este venerat pentru inimă sa de pocăință, pentru psalmii săi și pentru rolul central în istoria religioasă și culturală a poporului evreu. Greșelile lui nu au anulat valoarea contribuțiilor sale spirituale.
Solomon
Solomon, deși cunoscut pentru înțelepciune, a permis în perioada domniei sale culturi și alianțe politice controversate, ceea ce a atras critică biblică. Totuși, în tradiția iudaică, Solomon rămâne simbolul judecății, înțelepciunii și construirii Templului, iar greșelile lui nu diminuează importanța moștenirii sale spirituale.
Concluzii
Românii nu ar trebui să accepte astfel de critici venite de la persoane care aplică moralitatea selectiv. Este clar că reacțiile negative nu privesc conținutul real al cântecului, ci deranjează mesajul de credință și patriotism, aceleași valori pe care poporul român le-a purtat cu jertfă de-a lungul istoriei. A accepta lecțiile acestor antiromani ar însemna să permitem ca judecata să fie aplicată după reguli duble, să ne rușinăm de propriile noastre valori și să renunțăm la libertatea spirituală. Credința ortodoxă și iubirea de țară nu se negociază, iar aprecierea operei unui poet nu poate fi redusă la trecutul său politic. Mesajul, valoarea morală și spirituală a cântecului rămân fundamentale, iar acestea trebuie să primeze în judecata unui credincios.