Contextul istoric și spiritual care a dus la dezvoltarea teoriei războiului drept

Photo of author

By Leon Dumitru

Pentru creștinismul primar, născut la umbra Crucii, ideea de violență era un anatema. Mântuitorul poruncise clar: „Iubiți pe vrăjmașii voștri” (Matei 5:44) și „Celuia care te lovește peste obraz, întoarce-i și pe celălalt” (Luca 6:29). În momentul Său suprem, în Grădina Ghetsimani, El a oprit sabia lui Petru, rostind sentința definitivă: „Căci toți cei ce scot sabia, de sabie vor pieri” (Matei 26:52).

Timp de trei secole, creștinii au fost o minoritate persecutată, martirizată, definită prin non-violență radicală. Teologi precum Tertulian, în jurul anului 200 d.Hr., erau categorici: „Dezarmându-l pe Petru, Hristos a dezarmat pe fiecare soldat”. Creștinii nu puteau fi soldați; datoria lor era să moară pentru Hristos, nu să ucidă pentru Cezar.

Și totuși, o mie de ani mai târziu, Biserica se afla în centrul unor campanii militare masive, iar crucea, odată simbol al jertfei pasive, era pictată pe scuturile cruciaților.

Cum s-a produs această transformare seismică? Cum a ajuns o religie a păcii să dezvolte o „Teorie a Războiului Drept” (Jus Bellum Iustum)?

Răspunsul nu este o simplă „corupere” a idealului inițial, așa cum susțin unii critici. Este, mai degrabă, rezultatul unei crize existențiale profunde, o adaptare teologică complexă și dureroasă, forțată de cea mai mare schimbare de paradigmă din istoria Bisericii: trecerea ei de la victimă a Imperiului, la coloana vertebrală a acestuia.

Partea I: Cutremurul Constantinopolitan (313 d.Hr.)

Timp de 300 de ani, Biserica a trăit în afara structurilor de putere ale lumii. Statul Roman era „lumea”, o entitate ostilă pe care creștinii trebuiau să o îndure, nu să o administreze. Pacifismul era singura opțiune logică și spirituală.

Totul s-a schimbat în anul 313 d.Hr., prin Edictul de la Milano. Împăratul Constantin cel Mare a legalizat creștinismul. Câțiva zeci de ani mai târziu, sub Teodosie, creștinismul a devenit religia oficială a Imperiului Roman.

Această victorie a adus o dilemă teribilă, una pe care creștinii din catacombe nu și-o imaginaseră niciodată: Ce faci când tu ești Cezarul?

Dintr-o dată, Biserica nu mai era responsabilă doar pentru mântuirea sufletelor individuale, ci era legată moral de supraviețuirea civilizației romane. La granițele imperiului nu stăteau teologi dispuși să dezbată Matei 5; stăteau goții, hunii și vandalii.

  • Trebuia împăratul creștin să desființeze legiunile?
  • Trebuia să le poruncească soldaților să întoarcă celălalt obraz în fața hoardelor lui Alaric?
  • A face asta însemna a lăsa lumea civilizată să fie distrusă și, odată cu ea, însăși Biserica pe care o proteja.

Primul care a articulat un răspuns a fost Sfântul Ambrozie al Milanului (aprox. 340-397). El însuși fusese guvernator roman înainte de a deveni episcop, așa că înțelegea perfect statul. El a susținut că, deși violența personală este interzisă, statul are o datorie dată de Dumnezeu de a-și proteja cetățenii. A nu opune rezistență răului, atunci când ești responsabil pentru alții, nu este o virtute; este o lașitate și o încălcare a datoriei de a-ți iubi aproapele.

Partea II: Criza Spirituală – Jefuirea Romei (410 d.Hr.)

Dacă Ambrozie a deschis ușa, cel care a construit întregul edificiu al teoriei războiului drept a fost ucenicul său, geniul teologic al Occidentului: Sfântul Augustin de Hipona (354-430).

Augustin a trăit momentul care a zguduit lumea antică din temelii: jefuirea Romei de către vizigoții lui Alaric în 410 d.Hr. Șocul a fost inimaginabil. „Cetatea Eternă” căzuse.

Imediat, acuzația s-a ridicat din partea păgânilor: „Roma a căzut pentru că i-a abandonat pe vechii zei! Zeul vostru creștin, cu poruncile lui pacifiste, v-a făcut slabi și a lăsat imperiul fără apărare!”

Augustin a fost forțat să răspundă. Răspunsul său a fost monumentala sa operă, „Cetatea lui Dumnezeu” (De Civitate Dei). Aici, el dezvoltă contextul spiritual care face posibil un „război drept”.

Argumentul lui Augustin este următorul:

  1. Lumea este Căzută: Trăim într-o lume fracturată de păcat. Pacea perfectă (pacea „Cetății lui Dumnezeu”) nu este posibilă pe acest pământ. Statul pământesc („Cetatea Omului”) are rolul de a folosi instrumente imperfecte pentru a menține o pace relativă, o „liniște a ordinii”.
  2. Sabia Statului (Romani 13): Augustin se bazează pe Sfântul Pavel, care afirmă că dregătorul „nu poartă sabia în zadar”, ci este „slujitor al lui Dumnezeu” pentru a pedepsi răul. Augustin extinde acest principiu de la poliția internă la armata externă.
  3. Revoluția Spirituală: Intenția și Iubirea (Caritas): Aici este geniul lui Augustin. Cum poți purta un război „iubindu-ți vrăjmașul”? Augustin argumentează că războiul nu este „bun”, ci este un rău necesar și tragic, ca amputarea unui membru bolnav. Un război poate fi drept doar dacă intenția din spatele lui nu este ura, lăcomia sau gloria, ci iubirea.
    • Cum așa? Este un act de iubire față de aproapele (victima) să îl aperi de un agresor brutal. A sta pasiv și a-l lăsa pe cel nevinovat să fie ucis sau violat este o lipsă de iubire.
    • Chiar și față de dușman, războiul poate fi un act „milosârdnic” (în logica lui dură), oprindu-l pe agresor să acumuleze și mai multe păcate prin faptele sale rele.

Astfel, pentru Augustin, soldatul creștin nu luptă din ură, ci din datorie, cu tristețe, având ca scop final nu victoria, ci restabilirea păcii și a dreptății.

Partea III: De la Bizanț la Cavalerism

În timp ce Occidentul dezvolta teoria, Imperiul Roman de Răsărit (Bizanțul) o trăia. Biserica Ortodoxă nu a simțit nevoia unei teorii la fel de sistematice ca în Apus, deoarece, pentru ei, Imperiul era o realitate creștină neîntreruptă. Împăratul era apărătorul credinței. Războiul de apărare era pur și simplu o datorie civică și religioasă.

Cu toate acestea, Biserica Răsăriteană a păstrat o conștiință mai acută a tragediei războiului. Un canon faimos al Sfântului Vasile cel Mare (Canonul 13) arată această tensiune: el sfătuiește ca soldații care au ucis în război, chiar și unul defensiv, să se abțină de la Sfânta Împărtășanie timp de trei ani. Nu pentru că erau „criminali”, ci pentru că sufletul lor avea nevoie de curățire după contactul cu actul violent al uciderii. Este definiția perfectă a „răului necesar”.

În Occident, ideile lui Augustin au fost perfecționate în Evul Mediu, în special de Toma d’Aquino (sec. XIII). Într-o epocă a haosului feudal și a cruciadelor, Toma a luat conceptele spirituale ale lui Augustin și le-a transformat într-un „checklist” juridic și moral. Pentru ca un război să fie drept, trebuie să îndeplinească trei condiții stricte:

  1. Autoritate Legitimă (Auctoritas Principis): Doar un suveran (rege, stat), nu un simplu baron sau un individ, poate declara război.
  2. Cauză Justă (Causa Iusta): Trebuie să existe un motiv grav și real – autoapărarea, recuperarea a ceea ce a fost furat pe nedrept, sau pedepsirea unui rău major.
  3. Intenție Dreaptă (Recta Intentio): Scopul trebuie să fie promovarea binelui și restabilirea păcii, nu jaful, răzbunarea sau cucerirea teritorială.

Concluzie

Teoria Războiului Drept nu s-a născut dintr-o dorință de a glorifica violența. Dimpotrivă, ea s-a născut din agonia Bisericii de a reconcilia mesajul radical de pace al lui Hristos cu responsabilitatea tragică de a guverna o lume căzută și violentă.

Este încercarea teologiei creștine de a trasa o linie morală în cea mai imorală dintre activitățile umane. Nu a fost o trădare a pacifismului lui Hristos, ci o recunoaștere dureroasă a faptului că, până la venirea Cetății lui Dumnezeu, iubirea pentru cel nevinovat cere uneori ca Biserica să accepte, cu inima grea, că sabia dregătorului nu este purtată în zadar.