Calea mântuirii prin boală și Iubirea Divină a lui Dumnezeu

Photo of author

By Adrian Serban

Sfântul Isaac Sirul spune că „Dumnezeu nu dă suferințe oricui, ci celor pe care îi iubește cel mai mult, ca să îi apropie de El și mai mult”

Boala este adesea privită de oameni ca o suferință nedorită, ca un blestem sau o nedreptate care li se întâmplă. Însă, în tradiția ortodoxă, boala este văzută adesea ca un prilej de îndreptare și de sfințire. Aceasta nu înseamnă că trebuie să căutăm boala sau să ne complacem în suferință, ci să vedem în ea o ocazie de a ne apropia mai mult de Dumnezeu. Înțelegerea duhovnicească a suferinței ne ajută să privim viața cu alți ochi și să transformăm încercările în trepte spre desăvârșire.

Boala – un mijloc de îndreptare

În Sfânta Scriptură și în scrierile Sfinților Părinți găsim numeroase exemple despre cum boala poate deveni un mijloc de îndreptare a omului. Când cineva se îmbolnăvește, are ocazia să își analizeze viața, să își vadă păcatele și să își îndrepte calea. Sfântul Ioan Gură de Aur spunea că „Dumnezeu ne trimite suferințele, ca pe niște leacuri mântuitoare pentru suflet”.

Boala ne poate opri din goana zilnică, din grija excesivă pentru cele materiale și ne poate pune față în față cu propria noastră fragilitate. În această stare, omul începe să își pună întrebări: „De ce am ajuns aici? Ce vrea Dumnezeu să îmi transmită? Cum mă pot schimba?”. Astfel, încercările pot deveni ocazii de pocăință și de îndreptare, ducându-l pe om mai aproape de Dumnezeu.

Boala ca dovadă a iubirii lui Dumnezeu

Un alt aspect esențial este acela că Dumnezeu îngăduie boala nu doar pentru a ne îndrepta, ci și pentru a ne face mai buni. Uneori, cei care sunt deja aproape de Dumnezeu primesc suferința ca pe o încercare spre desăvârșire, asemenea drepților din vechime. În cartea lui Iov vedem cum un om drept, fără vină, este încercat de suferință nu pentru păcatele sale, ci pentru ca să își dovedească răbdarea și credința.

Sfântul Isaac Sirul spune că „Dumnezeu nu dă suferințe oricui, ci celor pe care îi iubește cel mai mult, ca să îi apropie de El și mai mult”. Aceasta înseamnă că suferințele pot fi o mărturie a iubirii divine, o dovadă că Dumnezeu vrea să ne ridice la un nivel mai înalt al sfințeniei. Sfinții și martirii Bisericii sunt exemple vii ale acestui adevăr: au suferit nespus, dar au primit cu bucurie încercările, știind că astfel se unesc mai mult cu Hristos.

Cei sănătoși nu au păcate?

Se spune adesea că cei sănătoși nu au păcate, dar aceasta este o percepție greșită. Sănătatea nu este un indicator al sfințeniei, așa cum boala nu este întotdeauna o pedeapsă. Un om sănătos poate avea păcate ascunse sau poate fi departe de Dumnezeu, chiar dacă duce o viață aparent lipsită de suferință. De multe ori, cei sănătoși se lasă pradă mândriei, uită de Dumnezeu și cred că totul li se cuvine. Sfântul Efrem Sirul avertizează că „mulți sunt sănătoși trupește, dar bolnavi sufletește”.

Dacă sănătatea ar fi un semn al lipsei de păcate, atunci toți sfinții ar fi trăit fără suferință, dar știm că dimpotrivă, mulți dintre ei au dus vieți de încercări și boli. Dumnezeu îngăduie atât sănătatea, cât și boala, în funcție de nevoile fiecăruia pentru mântuire.

Sunt cei sănătoși departe de iubirea lui Dumnezeu?

Nu putem spune că toți cei sănătoși sunt departe de iubirea lui Dumnezeu, dar este adevărat că boala poate fi un prilej mai mare de apropiere de El. Sănătatea este un dar al lui Dumnezeu, dar și o mare responsabilitate. Dacă un om sănătos își folosește viața pentru fapte bune, pentru rugăciune și milostenie, atunci el trăiește în iubirea lui Dumnezeu. Însă, dacă își folosește sănătatea pentru păcate, pentru a strânge averi, pentru plăceri lumești și uită de suflet, atunci riscă să se îndepărteze de Dumnezeu mai mult decât cel bolnav.

Sfântul Vasile cel Mare ne îndeamnă să folosim sănătatea pentru slujirea lui Dumnezeu și a aproapelui: „Dacă ești sănătos, mulțumește lui Dumnezeu și folosește-ți puterile spre bine; dacă ești bolnav, rabdă cu nădejde, căci boala îți poate aduce cununa sfințeniei”.

Cum să primim boala cu bucurie?

Pare greu de acceptat ideea de a ne bucura de boală, dar Sfinții Părinți ne dau câteva sfaturi esențiale pentru a transforma suferința într-o binecuvântare:

  1. Să avem răbdare și credință – Orice suferință are un rost în planul lui Dumnezeu. Rugăciunea și nădejdea ne ajută să trecem prin încercări cu pace.
  2. Să nu căutăm vinovați – Boala nu este întotdeauna o pedeapsă. În loc să ne plângem, să căutăm să înțelegem ce ne vrea Dumnezeu să învățăm din ea.
  3. Să ne apropiem mai mult de Dumnezeu – Rugăciunea, spovedania și împărtășania ne întăresc sufletul și ne ajută să suportăm mai ușor suferința.
  4. Să oferim suferința ca o jertfă – Acceptarea bolii cu smerenie și fără cârtire poate fi o formă de jertfă plăcută lui Dumnezeu.
  5. Să învățăm din viața sfinților – Exemplele lor ne arată că suferința poate fi o cale spre sfințenie și că nu suntem singuri în lupta noastră.

33 Sfinți Părinti și învățăturile lor despre boală

  1. Sfântul Ioan Gură de Aur – „Dumnezeu ne trimite suferințele, ca pe niște leacuri mântuitoare pentru suflet.”
  2. Sfântul Vasile cel Mare – „Boala este un prilej de întoarcere la Dumnezeu, de smerenie și de recunoștință.”
  3. Sfântul Grigorie de Nazianz – „Prin suferință, sufletul este curățit de patimi și ridicat spre lumină.”
  4. Sfântul Efrem Sirul – „Cine rabdă boala cu răbdare și rugăciune, primește mângâiere de la Dumnezeu.”
  5. Sfântul Isaac Sirul – „Cel ce fuge de suferință, fuge de sfințenie.”
  6. Sfântul Siluan Athonitul – „Dumnezeu trimite boala ca pe un balsam care curăță sufletul.”
  7. Sfântul Serafim de Sarov – „Boala acceptată cu dragoste este o cale sigură spre Împărăția lui Dumnezeu.”
  8. Sfântul Nicolae Velimirovici – „Dacă boala te apropie de Dumnezeu, atunci este un dar neprețuit.”
  9. Sfântul Paisie Aghioritul – „Boala curăță trupul și sufletul, dacă este primită cu mulțumire.”
  10. Sfântul Nectarie din Eghina – „Prin suferință, omul învață adevărata rugăciune.”
  11. Sfântul Luca al Crimeei – „Doctorul trupurilor și al sufletelor este Hristos, iar boala este un mijloc de apropiere de El.”
  12. Sfântul Dimitrie Basarabov – „Prin suferință și răbdare, sufletul devine mai curat.”
  13. Sfântul Antonie cel Mare – „Nu te teme de boală, ci de păcat, căci boala curăță sufletul.”
  14. Sfântul Macarie Egipteanul – „Boala trupului este adesea o oglindă a stării sufletului.”
  15. Sfântul Simeon Noul Teolog – „Boala este o chemare la pocăință și la iubirea desăvârșită.”
  16. Sfântul Porfirie Kavsokalivitul – „Rabdă boala și vei vedea lumina lui Dumnezeu.”
  17. Sfântul Teofan Zăvorâtul – „Boala ne învață să fim recunoscători pentru darurile lui Dumnezeu.”
  18. Sfântul Maxim Mărturisitorul – „Prin suferință, omul ajunge să înțeleagă voia lui Dumnezeu.”
  19. Sfântul Ioan Casian – „Boala este o binecuvântare ascunsă, ce ne ferește de patimi.”
  20. Sfântul Calinic de la Cernica – „Cel ce rabdă boala cu credință, se îmbracă în lumina harului.”
  21. Sfântul Gheorghe Hozevitul – „Prin boală, omul învață smerenia și ascultarea față de Dumnezeu.”
  22. Sfântul Andrei Criteanul – „Suferința acceptată înseamnă comuniune cu Hristos.”
  23. Sfântul Chiril al Alexandriei – „Prin încercări, Dumnezeu ne cheamă mai aproape de El.”
  24. Sfântul Clement Alexandrinul – „În boală, sufletul poate găsi calea către curăția inimii.”
  25. Sfântul Spiridon al Trimitundei – „Boala este un dar nevăzut, care ne ajută să ne întoarcem la Dumnezeu.”
  26. Sfântul Ioan de Kronstadt – „Cel ce suferă cu răbdare primește harul lui Dumnezeu.”
  27. Sfântul Gherman din Alaska – „Dumnezeu ne dă suferințe pentru a ne întări credința.”
  28. Sfântul Ambrozie de la Optina – „Cel ce își poartă boala cu dragoste se sfințește.”
  29. Sfântul Ioan Iacob Hozevitul – „Suferința este un semn că Dumnezeu lucrează în sufletul nostru.”
  30. Sfântul Dionisie Areopagitul – „Prin boală, ne smerim și ne apropiem de Dumnezeu.”
  31. Sfântul Grigorie Palama – „Boala este o cale de curățare a sufletului de patimi.”
  32. Sfântul Teodosie de la Kiev – „Orice suferință are un rost în planul lui Dumnezeu.”
  33. Sfântul Ierarh Dosoftei – „Cel ce rabdă boala cu nădejde se află pe calea sfințeniei.”

Acești sfinți ne arată că boala nu este un blestem, ci o binecuvântare ascunsă, care ne apropie de Dumnezeu și ne ajută în mântuire.

Boala, fie că este spre îndreptarea noastră, fie că este o dovadă a iubirii lui Dumnezeu, trebuie privită cu ochii credinței

Ea poate deveni o cale spre mântuire, o ocazie de pocăință și o modalitate de a ne uni mai mult cu Iisus Hristos. Nu trebuie să ne temem de suferință, ci să o transformăm într-o punte spre viața veșnică. Sănătatea nu este o garanție a sfințeniei, iar boala nu este întotdeauna o pedeapsă, ci un dar tainic al lui Dumnezeu, prin care El ne modelează sufletul spre Împărăția Sa.

Să ne rugăm ca, fie sănătoși, fie bolnavi, să rămânem mereu în iubirea lui Dumnezeu și să primim cu pace tot ceea ce El îngăduie pentru noi!