Calea mântuirii

Photo of author

By Adrian Serban

Calea mântuirii nu este o potecă bătătorită de lume, ci o luptă personală, o trudă continuă între harul lui Dumnezeu și răspunsul nostru lăuntric. Într-o vreme în care totul se vinde ușor, iar promisiunile de „salvare instantă” sunt la fiecare colț de ecran, Biserica Ortodoxă ne cheamă la o realitate diferită: mântuirea nu vine fără cruce, fără lepădare de sine, fără efort și, mai ales, fără harul lui Dumnezeu.

Harul lui Dumnezeu și voința omului

„Atunci când puterea – din partea lui Dumnezeu – și râvna – din partea noastră – se unesc într-o legătură strânsă, nu mai sunt piedici în calea mântuirii.” Aceste cuvinte rezumă întreaga noastră teologie a sinergiei. Dumnezeu oferă harul, dar nu ne mântuiește cu forța. Noi trebuie să răspundem, să ne ridicăm din lenevia duhovnicească, să începem lupta. Sfântul Isaac Sirul spune: „Fără har, omul nu poate face nimic, dar harul nu se revarsă peste cei ce nu se ostenesc.”

Această unire dintre lucrarea lui Dumnezeu și lucrarea omului este cheia întregii vieți duhovnicești. Mântuirea nu e o simplă „asigurare” pentru viața de apoi, ci o transformare reală, profundă, aici și acum. Ea înseamnă să devii alt om, omul nou în Hristos, să lași în urmă patimile, egoismul, mânia, pofta, și să trăiești în lumină.

Lepădarea de sine – începutul căii

Primul pas pe calea mântuirii este lepădarea de sine. ,,Atunci Iisus a zis ucenicilor Săi: Dacă vrea cineva să vină după Mine, să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi să-Mi urmeze Mie. (Matei 16, 24). Această lepădare înseamnă să nu te mai pui pe tine în centrul universului. Înseamnă să nu mai trăiești pentru poftele trupului, pentru mândrie, pentru dorințe egoiste.

Sfântul Antonie cel Mare, întrebat ce înseamnă mântuirea, a răspuns: „Să-ți cunoști păcatele și să te lepezi de ele.” El nu vorbea din teorie, ci din experiența unei vieți întregi în pustie, în lupta cu diavolii, cu trupul, cu gândurile.

Păzirea simțurilor – luptă zilnică

Un alt aspect esențial al căii mântuirii este păzirea simțurilor. Patericul Lavrei Sfântului Sava consemnează: „Cel ce se nevoieşte este dator să ia aminte în fiecare clipă, cu încordare, la conştiinţa sa, ca să nu o rănească prin auz, prin limbă, prin văz, prin miros, prin gust şi prin pipăit: ,,Şi oricine se luptă se înfrânează de la toate. Şi aceia, ca să ia o cunună stricăcioasă, iar noi, nestricăcioasă. ” (I Cor. 9, 25).”

Aceasta este lupta zilnică: ce ascultăm, ce vorbim, ce privim, ce atingem. Toate ne pot hrăni patimile sau ne pot curăți inima. Într-o lume hiperstimulată, unde simțurile sunt bombardate continuu, această păzire devine o armă indispensabilă.

Sfântul Arsenie cel Mare spunea: „De multe ori am vorbit și m-am căit. Niciodată nu m-am căit că am tăcut.” Tăcerea, paza limbii, este începutul înțelepciunii. Nu poți fi liber în Hristos câtă vreme ești rob al limbii tale.

Nevoința – focul curățitor al sufletului

Viața duhovnicească nu poate fi concepută fără nevoință. Postul, rugăciunea, privegherea, spovedania, lacrimile – toate acestea sunt unelte de curățire a inimii. „Dă sânge și primește duh”, spuneau pustnicii. Cu alte cuvinte, ostenește-te și vei primi har.

Sfântul Teodor Studitul scria: „Lupta este începutul mântuirii. Cine nu luptă, acela nici nu nădăjduiește.” Iar această luptă nu este pentru eroii legendari, ci pentru fiecare creștin: mamă, bătrân, tânăr, călugăr sau mirean.

Rugăciunea – respirația sufletului

Rugăciunea nu este doar o cerere. Ea este respirația sufletului, conexiunea vie cu Dumnezeu. Rugăciunea curată, din inimă, este un dar mare, dar și o lucrare grea.

Sfântul Siluan Athonitul spunea: „Ține-ți mintea în iad și nu deznădăjdui.” Aparent paradoxal, acest cuvânt ne arată că rugăciunea adevărată se naște din zdrobirea inimii, din simțirea păcătoșeniei proprii și din nădejdea în mila lui Dumnezeu.

Pocăința – ușa mântuirii

Nimeni nu ajunge la mântuire fără pocăință. Aceasta nu e o simplă remușcare, ci o întoarcere reală, o metanoia, o schimbare a felului de a gândi și trăi. Sfântul Ioan Gură de Aur spunea că „nu există păcat care să nu poată fi spălat prin pocăință”.

Mântuitorul ne-a lăsat taina spovedaniei tocmai pentru că știa cât de slab este omul. Nu ne-a cerut perfecțiune, ci pocăință sinceră. Sfântul Porfirie Kavsokalivitul spunea: „Să nu-ți fie frică de păcat. Să-ți fie frică să nu te pocăiești.”

Iubirea – încununarea mântuirii

Toate virtuțile duc spre iubire, pentru că Cel ce nu iubeşte n-a cunoscut pe Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este iubire. (I Ioan 4, 8). Nu vor fi întrebați cei aleși cât au postit, ci dacă au iubit. Sfântul Maxim Mărturisitorul afirmă: „Cel ce iubește pe Dumnezeu, acela iubește și pe aproapele.”

Iubirea nu înseamnă sentimentalism ieftin, ci jertfă, renunțare la sine, capacitatea de a-l vedea pe celălalt mai presus decât pe tine. Aceasta este adevărata dovadă a prezenței lui Iisus Hristos în om.

Pilda sfinților – dovada că e posibil

Sfinții nu sunt doar exemple de admirat, ci dovezi vii că mântuirea este posibilă. Sfântul Moise Etiopianul a fost tâlhar, apoi pustnic. Sfântul Maria Egipteanca a fost desfrânată, apoi rugătoare desăvârșită. Sfântul Nicon din Lavra Sfântului Sava a învățat ucenicii: „Cel ce vrea să se mântuiască, să nu judece, să nu se mânie, să nu caute cinste, ci să trăiască în frică de Dumnezeu și smerenie.”

Acești oameni au dovedit că harul lui Dumnezeu lucrează în cei ce-L caută sincer, oricât de adâncă ar fi prăpastia păcatului.

Calea e strâmtă, dar sigură

Calea mântuirii este strâmtă, dar sigură. Nu e spectaculoasă, ci tăcută. Nu e pentru cei comozi, ci pentru cei statornici. Se merge pe ea cu pocăință, cu rugăciune, cu luptă interioară, cu nădejde și cu iubire.

Biserica Ortodoxă nu promite mântuire automată, ci invită pe fiecare suflet la această luptă frumoasă. Și nu suntem singuri: avem harul, avem sfinții, avem Biserica – trupul viu al Domnului Iisus Hristos.

Să nu ne temem, așadar, să pășim pe această cale. Pentru că ea duce spre viață, spre lumină, spre Împărăția lui Dumnezeu. Și, mai ales, spre întâlnirea veșnică cu Iisus Hristos, Cel ce ne-a iubit până la cruce.