(✝) Intrarea Domnului în Ierusalim – Duminica a 6-a din Post (a Floriilor)

Photo of author

By Adrian Serban

Duminica Floriilor este una dintre cele mai importante sărbători din calendarul ortodox, marcând intrarea triumfală a lui Iisus Hristos în Ierusalim, cu o săptămână înainte de Patimile, Moartea și Învierea Sa. Este duminica a șasea din Postul Mare și funcționează ca o punte între perioada de post și Săptămâna Patimilor. Într-un singur moment liturgic se împletesc bucuria și presimțirea suferinței, speranța și jertfa.

Un eveniment profetic și simbolic

Relatarea biblică se găsește în toate cele patru Evanghelii (Matei 21:1-11, Marcu 11:1-11, Luca 19:28-44 și Ioan 12:12-19), semn că evenimentul a fost de o importanță capitală pentru primii creștini. Hristos intră în Ierusalim călare pe un asin, un gest plin de semnificație. În contextul istoric și cultural al vremii, un rege care venea călare pe cal venea ca războinic; un rege care venea pe asin venea în pace. Prin urmare, Iisus Hristos nu intră ca un cuceritor politic, ci ca un Mesia smerit, care aduce pacea – nu prin sabie, ci prin jertfă.

Poporul Îl întâmpină cu ramuri de finic și cu aclamații: „Osana! Binecuvântat este Cel ce vine întru numele Domnului!” Este o imagine a entuziasmului colectiv, dar și a neînțelegerii. Mulțimea Îl primește pe Iisus Hristos ca pe un eliberator național, ca pe un lider care ar putea să răstoarne ocupația romană. Nu înțelege, de fapt, scopul mântuitor al prezenței Lui. Același popor care strigă „Osana!” va striga „Răstignește-L!” peste doar câteva zile.

Sărbătoare cu dublă încărcătură

Floriile nu sunt o simplă rememorare istorică. Ele au o încărcătură teologică și liturgică profundă. Este sărbătoarea în care Biserica anticipează Învierea și ne pregătește pentru drama Golgotei. Este o duminică de lumină în mijlocul unei perioade de sobrietate. Tocmai de aceea, în această zi se dezleagă la pește, chiar dacă Postul Mare este în desfășurare.

Slujbele din ajunul și din ziua Floriilor au un ton aparte. La Vecernie, dar mai ales la Utrenie, se cântă troparul:

Troparul, glas 1:
Învierea cea de obşte mai înainte de Patima Ta încredinţând-o, pe Lazăr din morţi l-ai sculat, Hristoase Dumnezeule. Pentru aceasta şi noi, ca pruncii, semnele biruinţei purtând, Ţie Biruitorului morţii strigăm: Osana Celui dintru înălţime, bine eşti cuvântat, Cel ce vine întru numele Domnului.


Astfel, Intrarea în Ierusalim este văzută în legătură directă cu Învierea lui Lazăr, sărbătorită în ajunul Floriilor. Această minune este momentul în care Iisus Hristos Se revelează ca Stăpân al vieții și al morții, anticipând propria Sa Înviere.

Ramurile și simbolismul lor

Tradiția de a aduce la biserică ramuri de salcie este specifică ortodoxiei românești. În zonele sudice, unde clima nu permite creșterea finicului, salcia a devenit un substitut simbolic. Este o plantă flexibilă și rezistentă, iar ramurile ei – binecuvântate în biserică – sunt purtate de credincioși ca semn al vieții și al biruinței asupra morții. În unele părți din țară, salcia sfințită este păstrată la icoane, folosită pentru a binecuvânta ogoarele, casele sau chiar pentru a alunga boala.

Simbolismul este profund: ramurile verzi semnifică reînnoirea, primăvara sufletului, renașterea spirituală. În același timp, ele sunt semnul unei recunoașteri: Iisus Hristos este Împăratul – nu al unei împărății lumești, ci al inimilor noastre.

Lecția pentru noi astăzi

Floriile nu sunt doar un eveniment din trecut. Ele ridică o întrebare actuală: cum Îl întâmpinăm pe Iisus Hristos în viața noastră? Cu entuziasm superficial, ca mulțimea de odinioară? Sau cu credință constantă, gata să Îl urmăm chiar și pe drumul Crucii?

Mulțimea din Ierusalim a avut o reacție emoțională, nu una spirituală. A vrut un Iisus Hristos pe măsura dorințelor ei, nu pe Cel care Se oferă în mod liber pentru mântuirea lumii. Aici se ascunde o temă esențială pentru fiecare creștin: suntem tentați să proiectăm asupra lui Dumnezeu propriile noastre așteptări, în loc să ne modelăm viața după voia Lui.

Duminica Floriilor ne cheamă să ne evaluăm sincer relația cu Dumnezeu. Nu e suficient să fim prezenți fizic la slujbe sau să respectăm tradițiile. E nevoie de o întâlnire reală, conștientă și profundă cu Iisus Hristos. O întâlnire care să ne schimbe.

Trecerea spre Săptămâna Mare

Floriile sunt o duminică de graniță. Imediat după ele începe Săptămâna Patimilor – cel mai intens și profund timp liturgic al anului. Biserica ne poartă prin ultimele zile ale vieții pământești ale lui Iisus Hristos, cu slujbe speciale în fiecare seară, culminând cu Denia celor 12 Evanghelii și cu Prohodul.

Este un drum care începe cu „Osana” și ajunge la „Răstignește-L!”, dar nu se termină în moarte, ci în biruință. În acest sens, Duminica Floriilor este o anticipare a Învierii, dar și o chemare la fidelitate. Ne amintește că nu există Înviere fără Cruce, nici slavă fără suferință.

Să nu fim doar spectatori

În această zi suntem provocați să nu rămânem spectatori. Ortodoxia nu este o religie a contemplării pasive, ci a participării vii. Iisus Hristos intră în Ierusalim, dar vrea să intre și în inima noastră. Nu doar ca un eveniment dintr-o dată pe an, ci ca o realitate constantă.

Suntem gata să Îl primim cu adevărat? Sau ne e mai comod să Îl lăsăm în afara cetății sufletului nostru, așa cum a fost lăsat în afara zidurilor Ierusalimului când a fost răstignit?

Duminica Floriilor este o zi de lumină, dar și de responsabilitate

Ne bucurăm de prezența lui Iisus Hristos, dar ne pregătim pentru jertfa Lui. Suntem chemați să Îl urmăm nu doar în momentele de slavă, ci și pe drumul Crucii. Ramurile pe care le ținem în mână trebuie să devină semn al credinței noastre vii. Să nu rămână simple accesorii de sărbătoare. Să fie mărturia faptului că Îl recunoaștem pe Iisus Hristos ca Domn al vieții noastre.

Adevărata Intrare în Ierusalim nu este cea din paginile Evangheliei, ci cea care se întâmplă, tainic, de fiecare dată când Îi deschidem ușa inimii noastre.