✝) Duminica a 33-a după Rusalii (a Vameșului și a Fariseului) – Începutul Perioadei Triodului

Photo of author

By Adrian Serban

Duminica a 33-a după Rusalii, cunoscută și sub denumirea de Duminica Vameșului și a Fariseului, marchează începutul Perioadei Triodului în Biserica Ortodoxă. Această perioadă liturgică, de o profundă încărcătură duhovnicească, ne pregătește treptat pentru Postul Mare și ne introduce în spiritul pocăinței și al smereniei.

Perioada Triodului și Importanța ei

Triodul este perioada de zece săptămâni dinaintea Învierii Domnului, împărțită în trei etape:

  • Perioada pregătitoare pentru Postul Mare (4 săptămâni);
  • Postul Mare (6 săptămâni);
  • Săptămâna Patimilor.

Această duminică este prima dintre cele patru pregătitoare pentru Marele Post, iar Evanghelia citită în această zi este menită să ne orienteze spre o atitudine corectă în fața lui Dumnezeu: smerenia autentică, exprimată prin rugăciunea vameșului, în contrast cu mândria fariseului.

Evanghelia Duminicii – Pilda Vameșului și a Fariseului (Luca 18, 10-14)

Pericopa evanghelică relatează despre doi oameni care urcă la templu să se roage: fariseul, care se lăuda înaintea lui Dumnezeu cu faptele sale, și vameșul, care se simțea păcătos și cerea milă. Fariseul mulțumește lui Dumnezeu că nu este „ca ceilalți oameni” și își enumeră faptele de dreptate, în timp ce vameșul, cu umilință, își bate pieptul și rostește rugăciunea: „Dumnezeule, milostiv fii mie, păcătosului!

Iisus Hristos concluzionează că vameșul s-a întors mai îndreptățit la casa sa decât fariseul, deoarece „oricine se înalță pe sine va fi smerit, iar cel ce se smerește va fi înălțat”.

Înțelesurile Duhovnicești ale Pildei

Această pildă conține multiple învățături duhovnicești:

  • Smerenia deschide ușile milostivirii divine. Vameșul, conștient de păcatele sale, nu are altă speranță decât mila lui Dumnezeu. Această atitudine este cea corectă în fața Creatorului.
  • Mândria și autojustificarea sunt piedici în calea mântuirii. Fariseul, deși făcea fapte bune, era înșelat de propria mândrie și de disprețul față de ceilalți.
  • Rugăciunea sinceră, făcută din inimă, este mai de preț decât orice faptă exterioară. Dumnezeu nu privește la forma rugăciunii, ci la sinceritatea și starea inimii.

De ce este această Duminică importantă pentru începutul Triodului?

Prin această Evanghelie, Biserica ne oferă prima lecție fundamentală pentru urcușul duhovnicesc spre Paști: smerenia autentică. Este o chemare la conștientizarea stării noastre sufletești și la renunțarea la orice formă de mândrie spirituală.

De asemenea, în această duminică începe o schimbare a rânduielii liturgice, specifică perioadei Triodului:

  • Nu se mai cântă „Aliluia” la Utrenie, ceea ce semnalează apropierea Postului Mare;
  • Este prima săptămână în care nu se postește miercuri și vineri, oferindu-ne un timp de reflecție asupra importanței postului ce va urma.

Aplicații în Viața Creștinului

Pilda Vameșului și a Fariseului este extrem de actuală, pentru că și astăzi suntem ispitiți să ne considerăm „mai buni” decât alții, bazându-ne pe faptele noastre exterioare. În loc să ne comparăm cu ceilalți, trebuie să ne raportăm la Dumnezeu și să recunoaștem că tot binele pe care îl facem este datorită harului Său.

Cum putem trăi în duhul acestei pilde?

  • Practicând rugăciunea smerită a vameșului: „Dumnezeule, milostiv fii mie, păcătosului!”
  • Evitând judecarea aproapelui, oricât de „rău” ni s-ar părea.
  • Fiind recunoscători pentru harul lui Dumnezeu, dar fără a ne mândri cu ceea ce realizăm duhovnicește.
  • Cultivând smerenia prin fapte: să ne privim propriile păcate mai mult decât greșelile celorlalți, să fim milostivi și să ajutăm pe cei aflați în nevoie fără a aștepta recunoaștere sau laudă.
  • Învățând să ne rugăm cu inima deschisă și sinceră, fără formule goale, ci cu simplitatea și sinceritatea vameșului.
  • Împăcându-ne cu semenii noștri și cultivând pacea sufletească. Nu putem înainta spre Dumnezeu fără să avem relații armonioase cu cei din jur.
  • Pregătindu-ne cu seriozitate pentru Postul Mare, având ca temelie smerenia și pocăința sinceră. Postul nu este doar o restricție alimentară, ci și o perioadă de curățire interioară.

Astfel, pilda acestei duminici ne învață că adevărata relație cu Dumnezeu se bazează pe smerenie, recunoașterea propriilor slăbiciuni și nădejdea în mila Domnului. Doar astfel ne putem îndrepta cu adevărat sufletul și putem primi harul lui Dumnezeu în inimile noastre.

Duminica a 33-a după Rusalii este un punct de plecare spre urcușul duhovnicesc al Triodului

Ne învață să ne apropiem de Dumnezeu cu inimă zdrobită, conștienți de păcatele noastre, și să evităm mândria fariseică.

Această pildă ne oferă cheia adevăratei relații cu Dumnezeu: smerenia, recunoașterea propriilor slăbiciuni și nădejdea în mila Domnului. Prin aceasta, ne îndreptăm către adevărata bucurie a Învierii lui Iisus Hristos, pregătindu-ne sufletul pentru lumina Paștelui.

Fie ca această Duminică să fie pentru fiecare dintre noi un început binecuvântat al căii pocăinței, al curățirii sufletului și al apropierii de Dumnezeu!

Amin!