Sfaturi Folositoare De La Sfintii Parinti. Sfanta Treime – Dragostea Fata De Toti Oamenii

1) Suntem atrasi de duhul lumii acesteia. Ne intereseaza aproape numai ce se intampla in lumea politica, in lumea modei, in lumea sportului, in lumea show-biz-ului. Suntem atat de aglomerati, din pricina serviciului sau a studiilor sau a distractiilor, incat nu mai avem timp sa ne gandim la viata de dupa moarte, la vesnicie. Un crestin trebuie sa incerce sa afle raspunsuri la intrebarile sale in paginile Scripturii, in invataturile Sfintilor Parinti si, nu in ultimul rand, din gura duhovnicului. Este adevarat insa ca numarul duhovnicilor iscusiti scade pe zi ce trece, pe masura ce se apropie sfarsitul vremurilor. Suntem chemati la o lupta eroica: aceea de a adapta vremurilor noastre raspunsurile date de sfinti cu secole in urma. Sa incercam sa descoperim in ce mod ar fi prezentat sfintii insisi invataturile lor daca ar fi trait astazi. Cuvintele ar fi fost cu siguranta altele, dar puterea lor ar fi fost aceeasi.

2) Drumul catre Imparatia lui Dumnezeu trece prin multe necazuri si ispite in aceasta scurta viata, iar noi avem nevoie de ajutor in aceste incercari, ajutor pe care nici un om nu poate sa ni-l dea. De aceea ne intoarcem catre Dumnezeu, catre Maica Domnului si catre sfinti. Si cele pe care nu intotdeauna putem de unii singuri sa le infaptuim, acelea in care nu intotdeauna pot sa ne ajute medicii pamantesti si mai-marii zilei, pot intotdeauna sa ni le dea sfintii lui Dumnezeu. Orice sfant poate sa ceara de la Dumnezeu lucrurile pentru care ne rugam, daca acestea ne sunt spre folos si spre mantuirea sufletelor noastre. Si totusi, dupa cuvintele Apostolului, ,,darurile sunt felurite” (I Cor. 12, 4). Dupa voia osebita a lui Dumnezeu, unii dintre sfinti ajuta celor care se roaga lor pentru un anumit lucru, altii, pentru un altul, potrivit darurilor fiecaruia; si nu exista necaz al vietii, nevoie sufleteasca ori trupeasca la care sa nu raspunda un placut al lui Dumnezeu si pe care acesta sa nu o poata implini.

3) Mai unita cu Hristos decat toti sfintii, si de aceea mai presus de toti sfintii si ingerii, se afla Maica Domnului, cea care L-a purtat in pantece pe Fiul lui Dumnezeu zamislit si nascut din ea ca om si apoi L-a purtat in brate ca prunc si a ramas unita cu El prin afectiunea omeneasca suprema pe care o traieste o mama fata de fiul ei. Legatura ei cu Iisus este mai intima ca legatura oricarui sfant cu El, caci trupul Lui s-a format nemijlocit din trupul ei, ea L-a purtat in brate, I-a privit neincetat fata si ochii, L-a alaptat si L-a iubit cu iubirea omeneasca culminanta proprie unei mame, fiind identificata intr-un anumit inteles cu Fiul ei. De aceea indraznirea ei catre El este mai mare decat a tuturor sfintilor si iubirea ei fata de noi se resimte de iubirea maxima a lui Iisus Hristos fata de noi … In Maica Domnului avem in cer o inima de mama, inima care s-a topit cel mai mult pentru Fiul ei si a batut si bate ea insasi la inima Lui pentru cauza Lui, care e mantuirea noastra, caci mantuirea nu e o chestiune de justitie, ci de iubire intre Dumenzeu si oameni; iubire care din partea oamenilor a devenit fierbinte si culminanta, concentrandu-se intr-o inima de mama si manifestandu-se prin ea. Dumnezeu cel intrupat tine seama de aceasta inima a Mamei, care a devenit Maica noastra, pentru ca e Maica Lui.

4) Nu putem descoperi frumusetea vietii fara a cultiva dragostea, care ne va izbavi de tulburari, de reprosuri si de conflicte. Nu putem sa-l iubim cu adevarat pe Dumnezeu ignorand prezenta aproapelui, dar nici sa-l iubim pe aproapele ignorand prezenta lui Dumnezeu. Temeiul insa e pocainta si iertarea, adica „razbunarea” prin iubire, prin jertfa, prin filantropie.
„Iubirea jertfitoare aduce bucurie si dulceata in suflet. Nu dulceata aceea amestecata cu slava desarta, cu autosatisfacerea si cu placerea intinata, care vine de la vrajmasul, ci dulceata harului, care insufleteste smerenia, nobletea, delicatetea, simtirea cea buna fata de Dumnezeu si dragostea fata de toti oamenii – cuprinzandu-i si pe dusmani – bucurie si desfatare pana la lacrimi si pana la linistirea desavarsita …”(Arhiepiscopul Makarios Griniezakis).

5) Iisus Hristos dupa dragoste ne cauta pe noi, si nu pe cele ale noastre. Iar oamenii, din pricina putinatatii dragostei, mai mult cauta la ale Sale decat la El. Cer de la El si paine, si ploaie, si rodirea pamantului, si sanatate, si toate cele pamantesti. Si El pe toate le da, cu tristete ca nu pe El Il cauta. Oamenii uita ca, atunci cand Il dobandesc pe El, impreuna cu El, dobandesc toate… Asadar straduiti-va sa va invatati sa-L iubiti pe Iisus Hristos mai presus de lume si de toate ale lumii, si mai presus si de sine insusi … Intreaga Sa dragoste, Iisus Hristos a dat-o oamenilor. De aceea El si asteapta intreaga lor dragoste. (Sfantul Nicolae Velimirovici).

6) Fara credinta cea dreptmaritoare in Sfanta Treime, nu este cu putinta mantuirea crestinului. Fara nadejde in Dumnezeu, orice om se indreapta spre adancul pierzarii. La aceste doua virtuti de temelie ale vietuirii crestine, Sfintii Parinti adauga o a treia, care le intrece pe celelalte doua: dragostea, ce isi are izvorul in Insusi Iisus Hristos. Sfaturile folositoare ale Sfintilor Parinti din vechime, dar si ale unor vestiti traitori din vremea noastra, despre taina credintei ortodoxe cea de necuprins cu mintea, constituindu-se intr-un indrumar duhovnicesc de mult pret pe calea mantuirii crestinului in lumea tot mai confuza a zilelor noastre.


7) Despre Biblie … Duhul Sfant este autorul Bibliei, iar cel ce vrea s-o inteleaga trebuie sa dobandeasca mai intai roadele Duhului: dragostea, bucuria, pacea, indelunga-rabdarea, bunatatea, facerea de bine, credinta, blandetea, infranarea, curatia (Gal. 5, 22-23). (Arhimandrit Paulin Lecca).

Parintele arhimandrit Paulin Lecca, minunatul duhovnic mutat la cele vesnice in anul 1996, ne invata cum sa folosim cel mai mare izvor de cunoastere aflat la indemana crestinului: Sfanta Scriptura, in care, dupa cuvantul Mantuitorului, avem viata vesnica. Infatisata de parintele Paulin, invatatura Sfintilor Parinti despre citirea Bibliei ne fereste de capcanele intelegerii gresite si amagirii de sine. Afland din ea cum sa evitam ratacirile ce ne fac sa ne irosim fortele si timpul pretios, vom putea merge pe calea dreapta spre fericirea care-i asteapta pe cititorii si implinitorii cuvantului dumnezeiesc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

*