Ce ar putea declansa o eruptie pe cel mai mare vulcan al Pamantului

Noile masuratori dezvaluie mai multe dovezi despre ceea ce ar putea fi suficient pentru a declansa erupții viitoare in vulcanul activ de cel putin 700.000 de ani: Mauna Loa din Hawaii, cel mai mare vulcan de pe Pamant, cel putin deasupra apei.

Analizand schimbarile din sol monitorizate prin GPS si date prin satelit, cercetatorii au reusit sa modeleze fluxul de magma in interiorul vulcanului, precum si sa inteleaga ce ar fi si ce nu ar putea provoca urmatorul big bang al lui Mauna Loa.

Motivele cauzelor posibile includ un cutremur destul de mare. Aceasta concluzie se bazeaza pe masuratori ale fluxului de magma care au avut loc incepand cu anul 2014.

„Un cutremur cu magnitudinea 6 sau mai mare ar „ ameliora” presiunea cauzata de fluxul de magma de-a lungul unei defecte suborizontale sub partea de vest a vulcanului”, a declarat Bhuvan Varugu, geolog la Scoala de Stiinte Marine si Atmosferice Rosenstiel Universitatea din Miami.

„Acest cutremur ar putea provoca o explozie”.

Ce au descoperit oamenii de stiinta

Oamenii de stiinta au descoperit ca 0,11 kilometri patrati (aproximativ 0,04 mile patrate) de noua magma curg catre un nou punct din camera vulcanica intre anii 2014 si 2020, schimband directia in functie de presiunile exercitate asupra acesteia.

Aceste tipuri de schimbari de magma nu au fost masurate in trecut. Impreuna cu fluxurile de lava de la suprafata si deplasarile la sol de-a lungul culpei vulcanului, invaziile de magma schimba forma vulcanului – si sansa ca acesta sa erupa.

Vulcanologii stiu deja ca activitatea laterala si eruptiile sunt strans legate de Mauna Loa, ceea ce inseamna ca schimbarile din aceste parti cauzate de „injectiile” de magma pot face o diferenta semnificativa in modul in care se comporta vulcanul.

„Un cutremur ar putea schimba jocul”, a spus Falk Amelung, geolog marin la Universitatea din Miami.

Conform datelor, Mauna Loa se afla deja intr-o incarcatura topografica „destul de grea”. Invaziile ulterioare de magma vor creste sansele unui cutremur si eruptie, dar s-ar putea sa nu fie necesare: lipsa miscarii recente pe partea de vest a vulcanului ii face pe cercetatori sa creada ca se poate datora unui cutremur.

Exploziile recente subliniaza importanta avertizarii timpurii. De obicei, in anul 1950, lava de la o explozie la Mauna Loa a ajuns pe coasta in doar trei ore. Eruptia din anul 1950 si o alta eruptie majora din anul 1984 au fost ambele cauzate de cutremure majore.

sursa: sciencealert.com

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

*